Stakende schoonmakers: Moet de NS door de knieën?


Schoonmakersstaking

Metershoog vuil

Ondertussen vervuilt het hele openbaar vervoer:

[Ron Meyer, FNV]: ‘Treinreiziger blijft tot knieën in de troep’

Tja. Misschien dan toch maar de eisen inwilligen?

Chantage

Het eigenaardige is dat schoonmaken van treinen nou niet echt moeilijk is. En in de huidige tijd -flinke werkloosheid- zijn er mensen genoeg te vinden die dat wel willen doen. Ook voor de huidige lonen en als het moet zelfs wel voor wat minder.

Daarmee wordt meteen duidelijk wat er aan de hand is. Niet de NS houdt haar poot stijf maar de vakbonden. Die beroepen zich erop dat het WETTELIJK VERBODEN is om via een uitzendbureau even wat extra schoonmakertjes in te huren en zo deze staking even te breken. Als het aan de NS had gelegen dan was deze staking al lang voorbij

Wurggreep

Dit geintje kan alleen maar in specifieke ‘non-tradeable’ sectoren. Doe je dit bij een willekeurige multinational dan verkast die binnen een jaar of wat naar een ander land. Voorbeelden genoeg.

Maar de NS kan niet verkassen en dus zal er uiteindelijk toegegeven moeten worden. De stakingskassen van de FNV zijn groot genoeg en over een maandje of wat komt het totale spoor gewoon compleet tot stilstand. Zul je zien: Krijg je PvdA’ers op de tv die wel willen ‘bemiddelen’ in dit ‘conflict’.

Maar uiteindelijk komt het er op neer dat de prijzen verhoogd worden. En dus dat de werkende burger mag schokken. Pas de wet maar aan zou ik zeggen. Dat de NS gewoon andere schoonmakers mag inhuren.

15 reacties

Opgeslagen onder Links

15 Reacties op “Stakende schoonmakers: Moet de NS door de knieën?

  1. Colt

    Goed gezegd Richard! Laat die stomme schoonmakers maar creperen! Ze vreten maar uit de vuilnisbakken die ze schoonmaken! Het tuig…

    • Jij mag wel meer betalen hoor. Hier is het rek nr:

      Bankrekening 56.99.92.400
      tnv het Ministerie van Financiën
      Postbus 20201,
      2500 EE Den Haag.

      • Colt

        Dat verdwijnt weer in de zak van Dijsselbloem en de zijne. Ik meen dat ik onderhand al genoeg betaal en ik geloof dat jij dezelfde mening bent toe gedaan. Probleem is die graaiers in het paarse pluche. Maar he, graaiers hou je zolang je graaien promoot (kapitalisme 101)

        • En dus moet ik meer betalen?

          Fijne vent ben jij.

          • Colt

            Sorry…maar waar zei ik dat? Het lijkt mij logischer als de NS meer betaald en minder de toch al zeer ruim gevulde zakken vol stopt.

            • Dat geld komt niet uit de lucht vallen. Meer geld voor schoonmakers betekent dat de kaartjes duurder worden.

              Ik neem de auto wel. Veel goedkoper, veel handiger.

              • Colt

                Typisch. Een liberaal die de kapitalistische zakkenvullers aan de top verdedigd. Had ik kunnen weten…

                • Prorail -de infrastructuur tak- is een staatsbedrijf. Die krijgt meer dan 3 miljard subsidie per jaar. Als de NS -de vervoerspoot- de volledige kosten van het spoor uit de kaartjes zou moeten halen dan verdubbelde die in prijs.

                  • Colt

                    Wat er dus feitelijk aan de hand is volgens jou is dat de kosten voor het spoor, de treinen en de hele santenkraam elk jaar maar duurder en duurder wordt?
                    Hoe kan dat terwijl de auto’s steeds goedkoper worden? Beetje raar. En dat komt niet omdat de schoonmaak elk jaar duurder wordt. Ook niet omdat er steeds meer treinen komen.
                    Een half miljoen voor de baas. Dat gebeurt er.

                    En tja, duurdere kaartjes en bomvolle treinen jaagt al jaren mensen de auto in. Dus de inkomsten worden ook nog eens minder. Maar wel voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. En concurrentie op het spoor? Dat is natuurlijk een lachertje. Dat kan namelijk helemaal niet, twee of meer vervoerders op het zelfde traject. Daarmee is het dus feitelijk een staats-gecontroleerde monopolie.

                    De trein is hard op weg naar de afgrond. Nog sneller dan de PTT (of TNT of hoe dat tegenwoordig ook heten mag).
                    Het is dat studenten een OV-jaarkaart krijgen anders werd het hard stiller in de trein.

                    • We hebben het hier over 4 MILJARD subsidie.

                      En ook al heeft de NS een natuurlijk monopolie -er kan for all practical means and purposes maar een trein op een spoor rijden- toch is haar monopolie beperkt.

                      Er moeten twee dingen gebeuren:
                      – De NS moet voor een kaartje de volledige kosten in rekening brengen en de subsidie afgeschaft
                      – Er moet mbv bv lange afstandsbussen concurrentie komen.

                      Dat laatste is heel goed mogelijk: Personen vervoer is intrinsiek een korte-middellange afstands business. Wat zou er gebeuren als je bv van Den Haag naar Amsterdam over de busbaan met de bus kan? Kopje koffie er bij etc. Geintegreerde app waar alle diensten in staan, flexibele routes etc. Geen enkele reden meer dat kantoren rond het station zitten, kan best op een industriepark naast de snelweg.

                      Zul je zien: Het spoor gaat zich toeleggen op het goederenvervoer over echte lange afstanden en de tientallen busmaatschappijtjes die er ontstaan concurreren elkaar de tent uit. Iedereen blij: Geen subsidie nodig, lagere prijzen, betere service en een overvloed aan keuzes. Plus dat het autoverkeer af zal nemen met alle positieve gevolgen van dien.

                    • Colt

                      Vanuit het huidige kapitalistische klimaat kan ik het daarmee eens zijn.

                      We missen hier echter het punt van de schoonmakers. Die schieten er niets mee op om hetzelfde te blijven verdienen, terwijl de hele wereld rap duurder wordt. En dat terwijl ze toch al niet boven aan de salaris-ladder stonden.

                    • Dat is dan jammer.

                      Schoonmakers doen nu werk dat veel te veel betaald wordt. Tegelijkertijd hebben we busladingen mensen thuis zitten die niet aan een baan kunnen komen en die voor minder wel aan de slag willen.

                      Dus ik zeg: Eruit met die lui, en erin met die anderen die wel willen.

                      Hadden ze maar een vak moeten leren.

                    • Colt

                      “Tegelijkertijd hebben we busladingen mensen thuis zitten die niet aan een baan kunnen komen en die voor minder wel aan de slag willen.”

                      Oh werkelijk? Is dat waarom er 90.000 vacatures open staan? Omdat mensen zo graag willen werken voor ML?

                      Beste Richard, schoonmakers worden te weinig betaald. Tegen ML en als je ziek bent geen loon. Ik durf te wedden dat jij wel gewoon je luxe salaris doorbetaald krijgt. En dat voor veel minder vuil en zwaar werk.

  2. = De huidige bezuinigingsrondes worden doorgevoerd zonder de verbanden tussen verschillende sociale sferen in het oog worden gehouden. Zo worden verschillende sectoren tegen elkaar uitgespeeld in een politiek die zichzelf met boekhoudersoptimisme op de borst klopt omdat een ‘verantwoord’ financieel beleid wordt gevoerd, maar die feitelijk op een verdeel-en-heersmaffia lijkt = (Willem Schinkel ‘De nieuwe democratie p.45)

  3. Pingback: Linkse mensen over staken: ‘Internationaal gezien zijn we watjes’ | The Logic Free Zone

Geef een reactie op Colt Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.