De Jacht op de Subsidies: De Spoorwegen


Er zijn maar weinig punten waar de meeste politici het wel met elkaar eens zijn. Eentje hiervan is de trein: In Nederland wordt er veel met de trein gereisd en dat vinden we met z’n allen wel ok. En een beetje subsidie kan dan geen kwaad, toch?

Op zich is dit raar: Wie even nadenkt over het spoor ziet dat het veel beter geschikt is voor goederenvervoer dan voor personenvervoer. Personenwagons zijn duur, je kunt ze maar een paar uur per dag gebruiken, het moet precies op tijd lopen en de afstanden van de reizigers zijn maar kort, terwijl voor containers het tegenovergestelde geldt: 80 wagons achter elkaar is geen probleem en ze kosten ook niets, een kwartiertje korter of langer maakt niets uit en je kunt 7 dagen per week, 24 uur per dag over grotere afstanden doorgaan.

Laten we eens proberen uit te rekenen wat een enkeltje Amsterdam-Eindhoven 2de klas kost.

55% van de kosten van een treinkaartje worden gesubsidieerd

De Algemene Rekenkamer heeft op een rij gezet hoeveel subsidie er in het spoorwegnet gaat, en dan voornamelijk in pro-rail, de semi-overheidsclub die het spoornet beheert. Dat is ruim 3.3 miljard per jaar.

Daarvoor worden jaarlijks 134 miljoen ‘personentrein kilometers’ en 11 miljoen ‘goederentrein kilometers’ gereden. 92% van de kilometers is dus voor personenvervoer en het is daarom ook redelijk om ook 92% van de subsidie toe te wijzen aan het vervoeren van personen: iets meer dan 3.1 miljard euro per jaar.

In totaal worden er in Nederland zo’n 17.6 miljard reizigerskilometers gemaakt. Per kilometer komt dat op een subsidie van ruim 17 cent.

Een treinkaartje van Amsterdam naar Eindhoven kost 17.20 euro en dat is een afstand van ongeveer 119 kilometer. Daar moet dan dus 21 euro aan subsidie bij. Met gemiddeld 130 mensen per trein is dat 2750 euro per ritje.

7 reacties

Opgeslagen onder De Jacht op Subsidies

7 Reacties op “De Jacht op de Subsidies: De Spoorwegen

  1. Deze 55% subsidie is nog afgezien van alle niet doorberekende kosten zoals infrastructuur, grond voor spoorbanen, gebouwen, het niet betalen van BTW en andere belastingen die andere vervoersbedrijven wel moeten betalen en de vele onzichtbare kosten die geruisloos uit de algemene middelen worden betaald (o.a. verzekeringen).

    Eigenlijk betaald de reiziger maar 10% voor zijn reis en betalen de belastingbetalers de 90% subsidie.

    • atceurope,

      Zo erg is het nou ook weer niet. De subsidie aan Prorail -de 3.3 miljard per jaar- is bedoeld voor de infrastructuur van het spoornet. Dat zijn dus de rails, de stations, de gebouwen, de bruggen etc, etc.

      Toen Prorail gecreëerd werd heeft de staat daar alle infrastructuur -ter waarde van honderden miljarden- ingestopt. Maar aan de andere kant is de staat 100% aandeelhouder van Prorail en betaald de NS in principe voor het gebruik van het spoor.

      Of Prorail en de NS btw betalen weet ik niet. Dat zou uitkomen op en extra 19% subsidie. Dat zou een beetje raar zijn. Het lijkt mij echter wel dat zowel Prorail als de NS geen verzekeringen hebben. Maar dat wil niet meteen zeggen dat dat dus gesubsidieerd wordt: Shell en Philips hebben ook geen verzekeringen. Het ligt er aan wie er voor de schade opdraait als er iets mis gaat.

  2. Pingback: PvdA: Verboten om de prijs te verhogen! | The Logic Free Zone

  3. Pingback: De Jacht op Subsidie: Het openbaar vervoer | The Logic Free Zone

  4. Pingback: Nederland Cartelland: De trein vs de bus | The Logic Free Zone

  5. Pingback: Nederland Cartelland: Ziekenhuizen stoppen met kankerbehandeling | The Logic Free Zone

  6. Pingback: Nederland-Cartelland: De NS en de spitsheffing | The Logic Free Zone

Kom maar door!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.