Air France-KLM is verliesgevend
Bleeding:
(E)en derde van de langeafstandsvluchten van luchtvaartconcern Air France, dat onderdeel is van luchtvaartcombinatie Air France-KLM, is verlieslatend.
Volgens (de Franse minister van Transport Alain Vidalies) zijn ‘fiscale voordelen’ de manier waarop de staat Air France zal ondersteunen
Staatssteun dus. Verstandig? Of niet?
Het schlemielige jongetje in de klas
De fusie tussen Air France en KLAM is van 30 september 2003. Toen stond het aandeel dik boven de 13 euro, nu staat het op 5.40, een verlies van een gezellige 60%. In de tussentijd is er geen dividend uitgekeerd en de inflatie nog eens 30%. Tel uit je winstverlies!
In de tussentijd is de roep om staatssteun niet van de lucht geweest, zowel in Nederland als in Frankrijk. Maar als de directie probeert de kosten een beetje binnen de perken te houden dan wordt er gelijk gestaakt.
Hoe onnozel dat is blijkt bijvoorbeeld aan de consolidatieslag rond andere grote Europese carriers met die uit het Midden Oosten. Die fuseren dat het een lieve lust is en maken bakken winst, plus dat ze gesubsidieerd worden door de Arabieren. Als dat geen profijtelijke business is dan weet ik het niet meer.
Socialisme werkt niet. Nooit.
Staatssteun zoals de Fransen nu willen doen -en de luchtvaartsector is echt niet de enige- is goed geld naar kwaad geld gooien. Die centen ben je kwijt en daar komt niets dan narigheid voor terug. En dat gaat ver, in Frankrijk valt het personeel de directie letterlijk aan, die moesten rennen voor hun leven.
De Fransen ondertussen kampen met een hoge werkloosheid, een flink gat op de begroting en al decennia lang een tekort op de handelsbalans. Plus dat het best opgeleide deel van hun jeugd meteen emigreert als het afgestudeerd is. Ra, ra hoe zou dat nou komen?
Dit is op Kattukse Vrienden voor Israël herblogd.
Pingback: Met de Franse slag … | The Logic Free Zone