Planeconomie of vrije markt?


burj_khalifa_aka_burj_dubai-wide

Staatsgeleide economie

Vergelijk

[Dr. Ir Jasper van Kuijk, economisch zuchtmeisje]: “Air France­-KLM en andere Europese maatschappijen zijn verwikkeld in een keihard gevecht met zogeheten ‘luxecarriers’ uit het ­Midden-Oosten. Die krijgen naar verluid zo’n veertig miljard euro aan staatssteun, wat ze in staat stelt te vliegen met de modernste en bijzonder luxe toestellen.”

met

Dubai is van plan het grootste vliegveld ter wereld te ontwikkelen. Jaarlijks zouden 220 miljoen passagiers gebruik gaan maken van de luchthaven.

De rijkste vastgoedstaat aan de Perzische Golf wil 35 miljard euro uittrekken om het project te realiseren. Daarvoor heeft de staat een lening nodig, waarvoor op dit moment overleg plaatsvindt met financiers, waaronder banken.

En dus?

History is full of big plans

Het is een soort mythisch geloof onder linkse mensen dat ‘de overheid’ via ‘verstandige investeringen’ de economie kan ‘aanjagen’ en zo ‘welvaart’ kan creëren. Lachwekkend. Alsof de Sovjet Unie nooit bestaan heeft. ‘Ja, maar …’ is dan meestal het commentaar, de Sovjet Unie bestond uit moordenaars en communisme en dat ‘telt niet’. Prima denk ik dan bij mijzelf, vervang Sovjet Unie door China en hetzelfde verhaaltje gaat op. Of Tunesië, Cuba, Oost Duitsland, Venezuela, Bulgarije, Griekenland of Egypte. De lijst met gefaalde plannetjes voor een staatsgeleide economie is kilometers lang en geen enkele -geen enkele!- is succesvol gebleken. Kijk je daarentegen naar de lijst met succesvolle economieën -waar mensen in vrede, veiligheid en welvaart leven- dan zijn dat allemaal -zonder uitzonderingen!- democratieën met een geliberaliseerde economie. Alsof het Nederlands elftal het op moet nemen tegen het tweede van FC Flubberkutteveen. Talk about a wipe-out!

In dit geval natuurlijk ook weer. Als de overheid 40 miljard jaarlijks in het op de been houden van brakke Arabische luchtvaartmaatschappijen moet steken dan is dat een inherent verliesgevende business. En niet zo’n beetje ook. Die arabieren hebben aan het eind van het jaar -als geheel- minder centen op de bank staan. De aandeelhoudertjes hebben misschien een beetje dividend gekregen maar dat valt in het niet met die 40 miljard die de staat en dus de gewone burger van de UAE er ingekwakt heeft. Om nog maar te zwijgen van dat fabeltje van die nieuwe luchthaven. Hoezo moeten de Dubai’ers een tweede vliegveld hebben daar midden in de woestijn? En dat zou 220 miljoen passagiers per jaar opleveren? Dat is groter dan Heathrow, De Gaulle, Frankfurt en Schiphol bij elkaar!

Economische groei is een rommelige aangelegenheid

De meeste mensen weten het wel: je kunt niet voorspellen welke bedrijven succesvol worden en welke niet. Wie dat wel kan, kan met een paar goedgemikte call en put opties de miljarden op de beurs binnentrekken.

De werkelijkheid is niet zo. Economische groei is een langdurig en intensief ‘optimalisatie’ traject. Net iets betere productieprocessen, net iets slimmere ontwerpen, net iets snellere machines, net iets betere logistiek, etc, etc. Een eindeloos traject van kleine stapsgewijze verbeteringen, investeringen, risico nemen, winst maken en je verlies nemen. Bedrijven die dat goed doen groeien en breiden uit, bedrijven die dat niet goed doen hebben het zwaar en leggen uiteindelijk het loodje.

De taak van de overheid is niet om met belastingpoet hier in mee te gaan. De overheid is geen ondernemer, die ambtenaren weten minder wat er in de markt speelt of wat de klant vraagt. Als de overheid via de belastingen goedlopende bedrijven afroomt -en dus hun investeringsmogelijkheden beperkt- om dat vervolgens door onwetende en onkundige ambtenaren te gaan investeren in een politiek luchtkasteeltje dan zijn we met z’n allen slechter af. Dat is simpel gezegd gewoon geld het putje in gooien.

Het zelfde geldt natuurlijk voor deze nieuwe luchthaven. Heeft Dubai twee luchthavens nodig? Wat gebeurt er met die oude? Waarom wordt die niet gemoderniseerd, opgeknapt en uitgebreid? Als er zo veel passagiers staan te trappelen om naar Dubai af te reizen, laten ze dan eerst dat oude vliegveld afladen. Plus dat de kapers op de kust liggen. Hoe zit het met Abu Dhabi? Of Qatar? Bahrein? Riyad? Of iets verder de Egyptenaren, de Iraniërs en de Joden? Het idee dat Dubai zo’n bijzondere geografische ligging heeft tussen Oost en West is op zich al lachwekkend. Welcome to the 21st century, boys. Where geography is irrelevant!

Advertenties

3 reacties

Opgeslagen onder Economie

3 Reacties op “Planeconomie of vrije markt?

  1. Pingback: Waarom socialisme niet werkt: Air France – KLM | The Logic Free Zone

  2. Pingback: Mega luchthaven in Turkije? | The Logic Free Zone

Kom maar door!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s