Duurzaamheidsgeklets: World Solar Challenge bij de NPO


Geen wolkje aan de lucht!

In Australië wordt jaarlijks een wedstrijdje ‘elektrische auto op zonne-energie’ gereden. Reden genoeg voor de NPO om eens lekker uit te pakken:

Ooit werden ze gezien als nerds die in de Australische woestijn leuk zaten te knutselen aan merkwaardige futuristische voertuigen. Tegenwoordig hebben de TU-studenten alle grote high tech-bedrijven achter zich aan: Tesla, Google, Apple, noem maar op… Allemaal zijn ze erbij, bij de World Solar Challenge: 3000 kilometer dwars door de Australische Outback. De reden van die omslag? Elektrisch rijden, rijden op zonne-energie, heeft de toekomst. Duurzaamheid is geen geitenwollen hobby-project meer, er valt geld mee te verdienen.

Dagelijks filmpjes van presentatoren die nog geen twee getallen bij elkaar op kunnen tellen, onnozele studenten met hun blaat over ‘duurzaamheid’, groen en natuurlijk het geleuter over de broeikasreligie die de halve wereld in een nekklem heeft.

Duurzaamheid propaganda

Een auto heeft een bepaalde hoeveelheid energie nodig om de lucht- en de rolweerstand te overwinnen. Met extreem goede zonnepanelen heb je dan nog steeds ca 30m2 nodig terwijl er max 2 m2 op een auto passen. Deze race haalt twee zaken door elkaar: een efficiënte auto en het opwekken en opslaan van energie.

Daarmee wordt in een klap duidelijk wat voor onzin dit is. Waarom zou je een zonnepanelen installatie meeslepen op je dak terwijl het heel veel efficiënter is om gewoon via een batterij de energie mee te nemen? Die batterij moet je toch hebben anders kan je ’s avonds niet naar huis komen.

De toekomst van de auto

Binnen nu en 10, 20 jaar hebben we elektrische auto’s met batterijen van voldoende capaciteit, zelfrijdende auto’s en een uber-achtig appje om een auto te bestellen als je er een nodig hebt. De gevolgen daarvan zijn extreem: mensen kopen geen auto meer maar bestellen er een als ze die nodig hebben. En omdat zelfrijdende auto’s geen chauffeur nodig hebben en omdat elektrische auto’s veel langer meegaan is het ook nog eens factoren goedkoper.

De auto zal na meer dan 100 jaar weer uit het straatbeeld verdwijnen. Geen rijen met geparkeerd blik meer, geen uitlaatwalmen meer voor je deur. Mensen kunnen weer gewoon over straat lopen, we planten overal groen op de lege parkeerplaatsen. Plus dat we geen olie meer van de islamitische fascisten en de Russische maffia hoeven te kopen: wereldvrede anyone?

2 reacties

Opgeslagen onder De Jacht op Subsidies

2 Reacties op “Duurzaamheidsgeklets: World Solar Challenge bij de NPO

  1. Johan P

    Klinkt leuk, maar ik verwacht het toch niet echt.
    De efficientie van de zonne-energie laat nogal wat te wensen over. Ik verwacht dan ook eerder dat er een omslag komt naar rijden op waterstof. De infrastructuur voor de pompen hoeft niet eens zo wezenlijk te veranderen, waar men LPG kan tanken kan men in principe volgens hetzelfde concept een waterstof tank neerzetten.
    Vele malen schoner en veel praktischer dan zonne-energie. Plus dat het voor de overheden veel makkelijker is om dan een enorme accijns op waterstof te heffendmv drogredenen als ‘extra veiligheidsmaatregelen nodig’ en ‘duur in onderhoud’ etc. ipv zonne-energie, want zelfs meest domme koe van een stemmer zich waarschijnlijk eens achter de oren krabben als dergelijke maatregelen worden aangekondigd voor accijns op zonne-energie

    • Waterstof is geen brandstof maar een energie drager. Eerst moet je waterstof maken in tegenstelling tot bv olie.

      Het grappige is dat je dat doet door eerst elektriciteit te maken en daarmee vervolgens waterstof.

Kom maar door!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.