Failliet en toch winst maken: boekhouden voor dummies


Eindelijk winst!

Transavia Frankrijk maakt dit jaar winst:

Transavia Frankrijk verwacht dit jaar een bijdrage te leveren aan de winst van moederbedrijf Air France-KLM. Dat was in het tienjarig bestaan van de prijsvechter pas één keer eerder het geval. (…) De Franse tak leed vorig jaar een operationeel verlies van meer dan 30 miljoen euro

Echt waar?

Dit is een mooi voorbeeldje van goochelen met cijfers maar omdat de meeste mensen niets van boekhouden weten -en zeker journalisten niet- komen bedrijven met dit soort kul weg. Laat ik het maar eens uit elkaar halen.

Transavia draait met een marge van maximaal 5%. Om 30 miljoen aan verlies weg te werken moet dus de omzet met 600 miljoen of meer zijn toegenomen. Dat is lachwekkend. De hele club, zowel het nederlandse als het franse deel, heeft een omzet van 1.2 miljard. De omzet is met 118 miljoen (10%) toegenomen afgelopen jaar terwijl het aantal passagiers met 3 miljoen (30%) is toegenomen. If anything is de omzet en dus de de winst per passagier afgenomen. En om dat te denken dat die 118 miljoen voor 30 miljoen winst zorgt is onnozel.

Daarbij: de enige manier om in de zwarte cijfers te komen is door de loonkosten te beperken. En dat in Frankrijk?

Boekhouden voor dummies

De truuk zit ‘m in het boekhouden. Dat gaat als volgt. Elk bedrijf kan jaarlijks verliezen afschrijven. Bijvoorbeeld uitstaande rekeningen waarvan verwacht wordt dat die nooit meer betaald worden. Of vliegtuigen afschrijven als scrap omdat ze te oud zijn. Dat betekent dat je de kosten in jaar 2015 kunt stoppen en de opbrengst in jaar 2016. Zo’n vliegtuig dat nog rustig 6 maanden of langer doorvliegt -pure winst, geen afschrijving meer!- of rekeningen die -toevallig!- toch betaald worden. Het verlies in 2015 wordt zo een stuk groter gemaakt en 2016 komt er dan zonnig uit.

Dat heeft voor de directie grote voordelen. Politici -de Franse staat is grootaandeelhouder van Air France KLM- houden er niet van als een toko continu in het rood gaat, plus dat optieplannetjes van de directie zelf dan onder water staan. Winst maken is gewoon veel beter. De vakbonden blij -kunnen weer wat hogere salarissen eisen, maken immers winst!- en zo rommelen we verder. Voor de fiscus maakt het niet uit -verliezen uit 2015 kunnen weggestreept worden tegen winst uit 2016, dus geen extra belastingen- en zo is iedereen blij.

Klinkt als ‘too good to be true’? Is ook zo. Op een gegeven moment is het met een grote klap uit:

Air Berlin vraagt faillissement aan

Transavia valt vanzelf uit de lucht. Let maar op.

2 reacties

Opgeslagen onder Economie

2 Reacties op “Failliet en toch winst maken: boekhouden voor dummies

  1. VarAway

    Franse ” staatsbedrijven ” maken NOOIT echte winsten.

    • klopt.

      Deze ook niet. Het geld dat in Nederland verdiend wordt, wordt gebruikt om de verliezen in Frankrijk te compenseren. Kunnen ze daar hogere salarissen, extra vakantie dagen en nog veel meer gebbetjes en gabbetjes van betalen.

Kom maar door!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.