Financiële compensatie voor ons slavernijverleden: Natuurlijk!


Slavernij

Jaarlijkse slavernij herdenking is weer geweest:

Vandaag wordt de afschaffing van de trans-Atlantische slavernij in 1863 herdacht. Artikel 1 stelt op Facebook dat die afschaffing slechts ‘administratief’ is.

Die discussie is niet nieuw, komt elk jaar weer terug. Dus laat ik maar de koe bij de horens pakken: een financiële compensatie voor slachtoffers van de slavernij is best op zijn plaats!

Hierbij bied ik iedereen 100 euro aan als compensatie. Uit mijn eigen zak betaald. Laat een berichtje achter in de comments als je denkt dat je daarvoor in aanmerking komt dan maak ik het geld meteen over.

Ik stel alleen wel twee (kleine) eisen, het is natuurlijk wel de bedoeling dat dit geld naar echte slachtoffers gaat en dat niet jan en alleman met de centen er vandoor gaat:

  1. Je moet kunnen aantonen dat jij -of je ouders- inderdaad slachtoffer zijn geweest. Op welke plantage zat je bijvoorbeeld? Welke blanke Nederlander was je eigenaar? Met welk schip ben je naar Suriname vervoerd?
  2. Je moet ook kunnen aantonen dat ik -of mijn ouders- daarvan geprofiteerd hebben. Was ik of mijn ouders de eigenaar van de plantage? Of de kapitein op jou slavenschip?

Eerlijk oversteken graag!

Het tweede puntje dat ik er gelijk bij wil trekken is de enorme hoeveelheden ontwikkelingshulp die we als Nederland de afgelopen decennia over de toonbank hebben geschoven. Als je uitgaat van 0.7% van het bbp per jaar, 40 jaar lang kom je al gauw op een bedragje van rond de 200 miljard uit. Ik en mijn ouders hebben daar ook aan bijgedragen -via de belastingen- dus ik vind het niet meer dan redelijk dat dat geld terug komt.

Ga je uit van 7 miljoen werkende mensen in Nederland dan komt dat neer op 30.000 euro per voltijds baan. Kan ik dat bij onze Syl claimen?

4 reacties

Opgeslagen onder Spelen met Linksche Menschen

4 Reacties op “Financiële compensatie voor ons slavernijverleden: Natuurlijk!

  1. Jan

    mijn grootouders van moeders kant hadden een zgn gemengd huwelijk. Hij kwam uit een slavenfamilie en haar ouders waren van een groot plantagehoudersgeslacht.
    Krijg ik nou van tante syl ook geld of moet ik juist betalen?

  2. Pingback: Slachtofferkaart trekken voor gevorderden: Negerinnen Smijt Affaire | The Logic Free Zone

Kom maar door!

