Nederland-Cartelland: De NS en de spitsheffing


Druk, druk, druk!

Het is een beetje druk in de trein:

NS overweegt opnieuw om spitsheffing in te voeren

Want, zo verzekert de NS ons: dan kan iedereen weer zitten tijdens de spits!

Jij ook een cartelletje erbij?

Laten we maar eens twee stappen achteruit doen.

Het feit dat het zo druk is tijdens de spits is op zich al eigenaardig. De trein is namelijk helemaal niet zo praktisch. Eerst moet je op je fiets naar het station, daar in de regen gaan staan wachten, dan nog met een overvolle stinktrein waar je niet eens kan zitten en bij aankomst mag je nog een kwartiertje naar je werk lopen. Geen zinnig mens die dat vrijwillig gaat doen als hij een alternatief heeft.

En daar zit ‘m de kneep: Er is geen alternatief. Mensen gaan nu liever in de stinktrein in de sprits staan dan een half uur vroeger of later. Maar niet allen dat: concurrentie voor het spoor is ook gewoon bij wet verboden.

Weet iedereen dat? Het is verboden om te concurreren met het spoor. Echt waar. Ik vertel geen fabeltjes.

Omdat de markt in Nederland niet geliberaliseerd is, zijn er voorwaarden verbonden aan het binnenlands vervoer dat FlixBus kan aanbieden. Er mag in ieder geval geen sprake zijn van een onevenredige concurrentie met de concessiehouder. Het gaat hier meestal om NS, maar dat kan ook een andere vervoerder zijn. Tevens moet het bedrijf altijd ontheffing vragen aan de concessieverlener.

Daar staat het gewoon: een (commerciële) busdienst als Flixbus mag niet een lijntje opzetten als daar al een doorgaande trein rijdt. Dus niet tussen Amsterdam en Utrecht of Den Haag en Amsterdam. Terwijl de bus echt een heel stuk flexibeler is en heel wat goedkoper.

Subsidie

En niet alleen dat, ook is het spoor nog eens geweldig gesubsidieerd. Iedereen die met de trein gaat betaalt minder dan de helft van de kosten. Dat weetfeitje is keurig politiek weggemasseerd -de subsidie gaat naar ProRail, de NS zelf is zogenaamd een losstaand bedrijf- maar dat neemt niet weg dat Prorail elk jaar een paar miljard aan subsidie krijgt.

Ondertussen vraagt de NS huichelachtig aan de reiziger om ‘mee te denken’over hoe de drukte in de spits op te lossen.

NS wil dat reiziger meedenkt over problemen in spits: ‘Wij weten het ook niet allemaal’

Nou, makkelijk zat. Laat busmaatschappijen maar mee concurreren voor de gunsten van de forens. Zul je zien: in een halfjaartje of wat is half de trein leeg.

Advertenties

1 reactie

Opgeslagen onder Nederland-Cartelland

Een Reactie op “Nederland-Cartelland: De NS en de spitsheffing

Kom maar door!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s