Het touwtje uit de brievenbus


Data UN ODC

Data UN ODC

‘Langs het tuinpad van mijn vader …’

Vergelijk

[Jan Terlouw]: “In die tijd woonde ik met mijn jonge gezin in Utrecht. Overal hingen touwtjes uit de brievenbussen. De kinderen konden gewoon de voordeur opentrekken en bij elkaar binnenlopen.”

met

De overvallers die gisteren een woning aan de Hengeleer in Blaricum overvielen, hebben de op het adres wonende kinderen bedreigd. Hun ouders waren op het moment van de overval niet thuis.

Duiding?

Vertrouwen?

Ik woon in een redelijk grote stad in een twee onder een kapper met tuin en garage. Om die tuin staat een hek van twee meter en je moet aanbellen bij de poort. Dat hek heb ik er niet omheen gezet maar de vorige eigenaar. Ik vond het niet zo nodig, maar goed het stond er nou eenmaal en afbreken is ook weer zo wat.

Toen ik het huis kocht liet ik de poort en de achterdeur ook altijd open. De kinderen, vrienden en kinderen uit de buurt konden gewoon binnenkomen. Zeg maar een ‘Jan Terlouwtje’ doen.

Toen werd er ingebroken. Van alles gejat, huis overhoop. En vanaf dat moment deden we de poort en de deur op slot. Een maandje later werd er weer ingebroken terwijl we zelf boven lagen te slapen. De dieven hadden de sleutels de eerste keer meegenomen, wisten wij veel. Maar d’r was niets te halen en uit wraak werd het interieur met een mes uit de keuken bewerkt. Alle banken stuk, krassen in de tafels, gordijnen aan repen: noem maar op.

Alle sloten vervangen, camera’s geïnstalleerd, we hebben tegenwoordig ook een buurtpreventie-whatsapp groepje. Toen werden de fietsen van de kinderen gejat. Sindsdien zetten we alles in de garage, doen de garagedeur op slot en doen we de deur niet open tenzij iemand ons belt of appt.

Daarna werd de schutting met grof geweld gesloopt om mijn brommer -van 10 jaar oud, koop je voor 250 euro op marktplaats- te stelen. En even later werd onze auto opengebroken om de airbags en de navigatie eruit te jatten. Dat was een kostbaar grapje, 3000 euro schade en de verzekering dokt niets. De buurman maakte een tijdje geleden een foto van een verdachte auto -ja, met een donker iemand erin- en moest daarna rennen voor zijn leven. Die man vond dat namelijk niet zo fijn, dat fotograferen.

Ondertussen ben ik al meerdere keren op het voetbalveld -ik coachte m’n zoon toen die in de E zat- bedreigd. Of je problemen zoekt. Sta je daar met 10 bedremmelde jongens tegenover een groep Marokkanen die wel even verhaal komen halen. Een vriendje van mij is in elkaar geslagen door zo’n groepje fijne biculturele kansenpareltjes.

Hypocriet

Ik heb het een beetje opgegeven. Ik vertrouw mijn medelanders niet meer en al helemaal iemand met een andere ‘culturele achtergrond’ niet. Niet dat ik iets tegen die mensen heb maar omdat het onnozel is om te denken dat die mensen dezelfde gemeenschapszin hebben als ik, de goeden niet te na gesproken.

In plaats van een touwtje door de brievenbus zou ik liever een wapen op het nachtkastje hebben. Inbreken terwijl ik thuis ben wordt zo een heel stuk interessanter kan ik je verzekeren. Een Glock 17 is een prima equalizer, zeker samen met je mobiele telefoon en een internet-camera in de hal.

Zou onze Jan wel een touwtje door de brievenbus hebben hangen? De vraag stellen is hem beantwoorden.

2 reacties

Opgeslagen onder De Zegeningen van de Multikul

2 Reacties op “Het touwtje uit de brievenbus

Kom maar door!

