Meer geld voor technische studies?


sexy-robot

Nederland Fact Free

Een paar weken geleden werd duidelijk dat er een numerus fixus komt voor de meest populaire technische studies. Grote ophef natuurlijk onder de Haagsche jongens en meisjes: mag niet, is foei! Er werd heel wat afgevingerwapperd en de oerwoudgeluiden waren niet van de lucht. Er moeten vuisten gemaakt en deuren opengeramd worden!

‘Ram die dichte deur voor technische studies open’

De minister van universiteiten Jetje Bussemaker, nog nat van haar Topvroukes lijstjes, kreeg al rode koontjes op de wangen en kreunde en steunde dat het een lieve lust was. Spektakel! Drama!

Moet dus geld bij?

Maar niet alleen onze Jet kreeg de kriebels tussen haar benen. Ook de andere partijen trokken spontaan de broek uit en de pot met vaseline open. Vandaag is het feest! We gaan het land redden!

VVD, CDA, CU en D66 zijn tegen studentenstops bij technische studies.

Iedereen mocht over de interruptie microfoon heen spuiten, het smegma vloog die dag in het rond. Heel wat moraalpaaltjes stonden strakgespannen te kloppen tegen de rits! Politiek zoals politiek bedoeld is en nu op z’n Grieks nog een keer! Er moet geld bij! Meer! Meer! Meer! Geld! Geld! Geld!

De meeste universiteiten zijn subsidietroggen voor linkse gutmenschen

Laten we het hoofd maar een beetje koel houden. Wat doet het onderwijzend personeel zoal op een dag op zo’n universiteitje?

Dat valt nogal tegen. De gemiddelde prof besteed ongeveer een derde van z’n tijd aan onderzoek wat vervolgens door gemiddeld 10 personen wereldwijd gelezen woord. De helft van dat onderzoek wordt sowieso door niemand gelezen, de andere helft door minder dan een handjevol mensen.

Professors usually spend about three to six months (sometimes longer) researching and writing a 25-page article to submit an article to an academic journal. And most experience a twinge of excitement when, months later, they open a letter informing them that their article has been accepted for publication, and will, therefore, be read by an average of 10 people.

Niet dat dat een geheim is hoor. Een tijdje geleden al was daar wat commotie over:

Topdocenten aan Nederlandse universiteiten zijn ontevreden over de onderwijscultuur binnen academische instellingen. Onderwijs is een ondergeschoven kindje en de nadruk ligt te veel op onderzoeken.

De Universiteit van Utrecht bijvoorbeeld sponsort liever hardloopnegers dan onderzoek en onderwijs. In Tilburg trekken ze liever afgelebberde boterhammen naar binnen. Van goede linksche snit natuurlijk. En het kan nog veel gekker: de TU/e die een cursus ‘paaldansen‘ voor studentes organiseert. Is echt waar, ik verzin het niet.

Onderwijs of onderzoek?

Een soort mantra binnen de politiek is dat we meer moeten investeren in ‘fundamenteel onderzoek’. Onderzoek dat vervolgens linea recta de prullenbak in gaat. En als er eens een slimmerik iets bedenkt dat wel bruikbaar is dan wordt die meteen door een Amerikaans bedrijf weggekocht. Wij zijn een soort gekke henkie die ter meerdere eer en glorie van de Amerikanen geld in die bodemloze put gooien terwijl het rechttoe-rechtaan opleiden van jonge mensen in de verdrukking komt.

Wij hebben niet meer geld voor onderwijs nodig maar minder geld voor onderzoek. Universiteiten moeten niet standaard een derde van hun tijd verdoen met het schrijven van nutteloze artikelen maar zich concentreren op het opleiden van studenten. Er moet niet meer geïnvesteerd worden in nog meer ‘fundamentele research’ maar in moderne opleidingstechnologieën. Daar zit de echte winst.

$100 MBA anyone?

Advertisements

1 reactie

Opgeslagen onder Politiek

Een Reactie op “Meer geld voor technische studies?

Kom maar door!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s