Geen afval: Goed plan?


Afval kinderen

100-100-100

In Zoetermeer heeft de plaatselijke subsidieslurpclub 100 gezinnen zo gek gekregen om 100 dagen zonder afval proberen te leven. Dat bleek niet mee te vallen:

Nul kilo restafval is heel moeilijk”

Tja. En reken d’r maar op dat ze alle registers opengetrokken hebben: Naar de markt om maar vooral geen plastic inpakmateriaal mee te nemen, moestuintje beginnen en zelfs zelf tandpasta (!) maken. Zeg maar op z’n Hollands de schouders eronder.

Goed plan dus?

The Ultimate Resource

De ideeën rond ‘nul afval’ en de vergelijkbare projectjes die overal ter wereld lopen zijn gebaseerd op dat ‘het milieu’ of ‘grondstoffen’ het enige van waarde is. Dat we grondstoffen ‘uitputten’ en dat bijvoorbeeld het creëren van afval ‘slecht’ is, met name voor ‘het milieu’.

Wie echter twee stappen naar achter doet komt al snel tot heel andere conclusies. Hoe ver moet je gaan om afval te vermijden? Is een beetje plastic gebruiken ook acceptabel als dat heel veel tijd, moeite en kosten bespaard? Waar ligt de grens? En dat hoeft niet alleen louter over de pecunia te gaan maar daarmee kunnen ook andere overwegingen meegenomen worden. Wat wel blijft staan is dat het een afweging moet zijn tussen alle gemaakte kosten.

Afval kan een groot probleem zijn, vanuit milieuoverwegingen maar ook vanuit gezondheidsrisico’s, maar een goed afvalverwerkingssysteem zoals we in Nederland hebben heft de meeste nadelen wel op. Je kunt niet met open ogen zeggen dat een paar kilo afval per persoon per week in Nederland een probleem is.

Overdrijven is ook een kunst

Nederland geeft jaarlijks zo’n 140 miljoen subsidie om 162 kiloton aan ingezameld plastic te verwerken. Dat komt neer op ca 85 cent per kilo. Vergelijk dat eens met de prijs van aardolie: Minder dan 30 cent per kilo. Dat is heel veel subsidie voor een heel twijfelachtig milieu-nut. Afval dat verbrand wordt levert namelijk ook energie op, wat we nu uit gas of kolen moeten halen. Ook al zouden we al dat plastic nuttig kunnen gebruiken dan nog zal de totale hoeveelheid CO2 uitstoot en het beslag op fossiele brandstoffen niet veranderen.

Veel eerlijker zou zijn om mensen die zo nodig afval willen scheiden zelf voor de kosten op te laten draaien. Immers, waarom zou Jan Modaal moeten opdraaien voor een redelijk verward theorietje over het storten en verbranden van plastic? Dat lijkt mij een regressieve belasting: Mensen met weinig geld mogen extra belasting betalen omdat mensen met veel geld zo nodig zichzelf op de borst willen kloppen.

5 reacties

Opgeslagen onder De Irrationele Mens

5 Reacties op “Geen afval: Goed plan?

  1. Jan

    Mijn stad: Zoetermeer. Toe ik er kwam wonen zo’n dertig jaar geleden was het een veilige, schone en werkende stad.
    Sinds D66 het voor het zeggen heeft keldert de stad in alle goede lijstjes en stijgt het in alle slechte lijstjes. De meeste Syrie gangers, veel overvallen en inderdaad veel linkse onzin. Terwijl het halve stadshart leeg staat wordt er een enorme uitbreiding van het woonhart gepland en wordt het stadhuis weer eens grondig verbouwd. Miljoenen worden geggegooid aan een onnodige rondgang om de Dobbeplas en burgerinitiatieven worden genegeerd.
    Dit projectje (ik wist er nog niets van) valt dan nog mee, maar past wel in het niveau van wat er Zich in Zoetermeer afspeelt.

    • Zoetermeer was vroegen de slaapstad van Den Haag.

      Mensen die ontsnapt waren aan de grote stad gingen ‘buiten’ wonen in een veel betere leefomgeving.

      Dat soort mensen gaat dan meteen allerlei groene dingen verheerlijken. Als het maar groen is is het goed, maakt niet uit wat het kost.

      Neem bijvoorbeeld zo’n moestuintje. Als je daar wekelijks 3 uurtjes in werkt, zeg maar 15 weken per jaar dan is dat 45 uur werk. Met 20 euro per uur komt dat op 900 euro. Voor 900 euro had je een paar kubieke meter aan groente en fruit bij de appie happie op kunnen halen.

  2. Al ’t afval wat je over houd dat heb je eerst nood gedwongen moeten moeten kopen omdat je hetzelfde product niet kan aanschaffen zonder de verpakking.
    Daar heb je geen keus in en zo blijf je afval over houden, of je moet geen boodschappen meer doen.
    Mensen produceren geen afval, dat doet de fabrikant, dat zou eerst dan aangepakt moeten worden.
    Dan hou ik vanzelf minder afval over.

    • Plastic verpakkingen voor mijn tomaten zijn geen ‘afval’. Dat is een zeer nuttig product. Die tomaten zouden anders beschadigd en vervuild bij mij thuis aankomen en een stuk minder lang houdbaar zijn. Plus dat ze veel duurder waren omdat de teler & supermarkt de helft weg zou kunnen gooien. De economische waarde van dat stukje plastic is op dat moment vrij fors. Hoezo afval?

      Pas tegen de tijd dat ik de tomaten opeet is het afval geworden: Dan heeft het voor mij geen waarde meer en gooi ik het weg.

      Het idee om plastic verpakkingen als ‘afval’ te bestempelen is een vorm van framing. Ik noem een auto ook niet een ‘schroot’ en een boek ook niet ‘oud papier’. Dat worden ze wel maar pas nadat ik hun nuttige waarde volledig opgebruikt heb.

      • Voor tomaten kan ik kiezen of ik ze los of verpakt wil kopen, net zo als bij meer soorten fruit.
        Melk kan ik niet meer per liter kopen met mijn eigen kan (flessenmelk zie ik nergens meer), en zo nog veel meer.
        Ik heb nog meegemaakt dat je je eigen pannetjes mee nam naar de chinees, ze zien me aankomen nu, nu moet ik veel plastic meenemen naar huis.
        Maar in veel dingen heb ik nog een keus.
        Ik let er wel bewust op om zo min als ik kan verpakkingen te kopen die ik weg moet gooien.
        Ik krijg mijn grijze afval kliko vrijwel nooit gevuld waar een ander er 2 voor nodig heb.
        Met andere spullen doe ik altijd vrij lang mee door alles zelf te repareren als dat mogelijk is.
        Veel plastic verpakkingen zie ik wel als afval omdat het niet altijd nodig is om alles in verpakkingen te stoppen.
        Over nuttigen verpakkingen heb ik niet, maar over alles wat soms wel 2 – 3x verpakt zit om er bij te komen.
        En dat zou best wel wat minder kunnen soms.
        En ik ben beslist geen milieu freak die graag alles groen ziet.

Kom maar door!

