Carpoolen: De echte oplossing voor de file


Files

Wie ’s ochtends de radio aanzet hoort het meteen: Files. Kilometers lange file. Elke dag gebeuren er ongelukken op alle snelwegen wat weer voor uren vertraging zorgt. Wie denkt dat hij in de ochtendspits van Rotterdam naar Amsterdam kan rijden heeft een gaatje in z’n kop.

Files kosten ook wat: 3 miljard per jaar aan ‘productiviteitsverlies’. Zeg maar extra uren die anders op het werk of met de kinders doorgebracht kunnen worden.

Oplossingen

De aanpak tot nu toe van de overheid is simpelweg meer asfalt neerleggen. Van twee naar drie banen, iedere snelweg moet er aan geloven. En dat heeft ook wel wat effect, het aantal uren dat de gemiddelde Nederlander jaarlijks in de file staat is gezakt van meer dan 50 een paar jaar terug tot onder de 40. De vraag is natuurlijk of dat zo blijft. Als de economie wat aantrekt dan zitten we al snel weer dik boven de 50 uur. Als het volume met maar een paar procent groeit komt het meteen tot een totale gridlock.

De echte oplossing zit er niet in om alleen maar meer asfalt neer te leggen. Dat is krankzinnig kostbaar -een nieuwe snelweg kost tussen de 15 en 30 miljoen per kilometer en dan zitten er geen tunnels of geluidsschermen bij- en het helpt maar tijdelijk.

We zijn letterlijk onszelf aan het ingraven, nog afgezien van de problemen met ruimtelijke ordening, het leefmilieu en het verstoken van zoveel olie. Of wat dacht je van het geven van kubieke meters geld aan landen als Saoedi Arabië of Rusland? Niet echt verstandig, dat begrijpt een kind.

The sharing economy

Toch is de technologie voor een alternatief al jaren voorhanden: Carpoolen, maar dan in het groot. Enter Uberpool & Uberpop. Regel met een appje dat mensen makkelijk en zonder gedoe met elkaar mee kunnen rijden. Voor de meeste mensen zal het in het begin een beetje onwennig zijn -bij een vreemde in de auto stappen, is dat wel verstandig?- maar wie het eenmaal heeft gedaan wil nooit meer iets anders. De zorgen over ‘veiligheid’ zijn sowieso overdreven: Zowel de chauffeur als de passagiers zijn met naam en toenaam bij Uber bekent. Een rating waarbij iedereen de ander kan beoordelen trekt de rest recht. Wie zich niet kan gedragen valt er in no time uit.

Door de huidige technologie kan het extreem effectief en een stuk goedkoper dan zelf rijden of met de trein en bus aan de slag gaan. In een auto kunnen vier mensen en als het volume maar groot genoeg is is dat ook makkelijk in praktijk te realiseren. Bij het ontbijt regel je een lift met mensen uit de buurt die dezelfde kant op gaan. En die stromen zijn dagelijks ongeveer hetzelfde: Wie dit eenmaal doet verkoopt zijn auto en daarmee verdwijnen er voorgoed auto’s van de straat met alle voordelen van dien. Een win-win-win ‘if ever there was one’.

Je begrijpt natuurlijk wel dat Uber in Nederland verboden is:

De particulierendienst Uberpop van taxi-app Uber blijft in Nederland verboden.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Nederland-Cartelland

Kom maar door!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s