Kapitalisme: Autorijden wordt steeds goedkoper


New Vehicle Price Index (inflation corrected)

Meer auto’s op de weg

Wat blijkt?

Meer dan 8 miljoen auto’s in Nederland

Tja. Hoe zou dat komen?

Prijs omlaag? Dan de vraag omhoog!

Dit is een mooi voorbeeld van vraag en aanbod en hoe de prijs als scheidsrechter in dat spelletje fungeert. Wat blijkt namelijk? Auto’s worden sinds jaar en dag goedkoper, 10% de afgelopen 10 jaar. Tel daar bij op dat auto’s een stuk langer meegaan -nu ca 18 jaar, in 2000 maar 14 jaar- en dan wordt het beeld duidelijk: Overall zijn auto’s de afgelopen 10 jaar 20% goedkoper geworden. Met een prijselasticiteit van rond de 0.5 betekent dat dat het autobezit jaarlijks met ca 1% toeneemt.

Mobiliteit vs leefmilieu

Economisch gezien is autobezit ontegenzeggelijk positief. Hoe meer auto’s, hoe mobieler mensen zijn en hoe rijker we met z’n allen worden. En dat geldt niet alleen voor de 1% maar voornamelijk voor de andere 99%. De tijd is echt voorbij dat als je bij Philips op de zwarte lijst stond je de rest van je leven tot bittere armoede veroordeeld was. Nu stap je gewoon in je derdehands Corolla en tuf je naar Den Bosch. Of Tilburg of waar dan ook.

Maar de auto heeft ook nadelen. Kinderen kunnen niet meer vrij op straat spelen en zo’n enorme rij blik voor de deur bevordert de samenhang in de buurt ook niet. Om nog maar te zwijgen van de milieu aspecten of de effecten van al die miljarden die aan oliedollars naar allerlei fijne landen stromen.

Vrije markt

Wil je het autobezit terugdringen zonder allerlei draconische maatregelen dan zul je het niet hebben van een auto aantrekkelijker moeten maken. Iedereen die niet in een van de grote steden woont weet allang dat zonder auto door het leven gaan verdomd onhandig is. De boodschappen kun je dan wel met de bakfiets naar binnen trekken maar met de kinders naar hockey of voetbal wordt echt een probleem. Om nog maar te zwijgen van het openbaar vervoer: Als iets een wanprestatie is, dan is het wel de trein of de bus.

Ik heb het al vaker gezegd en ik zal het nu herhalen: Uber pop. Je typt op je telefoon in waar je heen wil, neemt nog een slok koffie en voordat je buiten staat, staat er iemand voor de deur met wie je mee kan rijden. Geen bus nodig, geen auto nodig, geen trein nodig. En het is een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld de trein:

ProRail wil meer geld van het Rijk om het sporennet te verbeteren. Daar is een investering van 700 miljoen euro voor nodig

700 miljoen belastingpoet voor een inferieur product. Dat is grosso modo 100 euro per werkende Nederlander. En het is helemaal nergens voor nodig, slecht voor het milieu en werkt vooral om gevestigde belangen ten koste van de burger in het zadel te houden.

Uber Pop is trouwens verboten in Nederland, nu we het er toch over hebben.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Kapitalisme

Kom maar door!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s