Turkse Advocaat?


advocatuur

Hartekreet

Paginagroot stuk in de NRC:

Mijn naam is Meral Gülcür. Staat dat mijn carrière in de weg?

Wat moet Meral Gülcür doen om gelijkwaardig te zijn aan de autochtone medemens? Een hartenkreet van een 17-jarige gymnasiaste die dolgraag advocaat wil worden.

Het kind maakt zich zorgen dat niemand een Turkse advocaat in dienst zal nemen. Discriminatie?

Niet alle culturen zijn gelijk

Laat ik het maar even plompverloren zeggen. Zolang dit kind denkt dat ze in Nederland voor de Turkse cultuur van haar vader kan kiezen -en dus tegen de Nederlandse cultuur- gaat ze geweldig naast de pot piesen. Dat wordt uitermate pijnlijk. Voor de goed orde: Ze heeft een Nederlandse moeder.

Werkgevers kijken namelijk behalve naar het cv, de werkervaring en de stages etc ook naar de geschiktheid van iemand om in Nederland, in een Nederlands team op een Nederlands kantoor samen te kunnen werken met andere Nederlanders. En daar gaat het helemaal mis. Dat ligt niet aan die werkgever -die wil d’r wel aannemen- maar aan haar zelf. Ze zegt het ook met zoveel woorden:

Wat moet ik als allochtoon doen om gelijkwaardig te zijn aan de autochtone medemens, zodat ook ik de kans krijg om te laten zien dat mijn achternaam, mijn cultuur en mijn etniciteit minstens even goed zijn als die van een ander? Moet ik harder mijn best doen, zoals mijn tijdelijke collega’s op het advocatenkantoor mij aanraadden? Het moet maar, want ik zal nooit mijn trots opgeven door mijn achternaam te veranderen.

Voor iedereen die een voldoende voor begrijpend lezen had op school: Hier staat dat dit kind vindt dat ze Turks is en haar Turkse afkomst boven die van haar Nederlandse afkomst stelt. Ze wil als Turkse gezien en als Turkse behandeld worden. Ze zal nooit ‘haar trots opgeven door haar achternaam te veranderen’ maar de achternaam van haar moeder gooit ze zonder problemen te grabbel.

Iemand nog vragen?

Meehuilen met de (grijze) wolven

Ik heb d’r al zo vaak over geblogd en ik zal het hier nog maar een keer herhalen. Er is een probleem met de Islam. Ook in Turkije. Iedereen kan dat met eigen ogen zien, je moet wel starnakel blind zijn om daar niets van mee te krijgen. Turkije is helemaal geen fijn land, zie de totale ineenstorting van de rechtsstaat (hoe wrang in deze context!) die we nu dagelijks meekrijgen. Wie daar trots op is en zelfs die cultuur boven de Nederlandse plaats heeft een steekje los zitten. Daar is iets mee mis.

Dat zien toekomstige werkgevers ook. Dat is geen discriminatie, dat is gezond verstand. Dit is een vrij land, iedereen mag doen wat hij wil. Maar extremisten die met de rug naar Nederland staan zetten zichzelf buitenspel. Dan is het ‘doorlopen en niet meer omkijken’. Die laatste tekst komt trouwens -hoe toevallig- uit de bijbel.

Over vijf jaar loopt dit kind met een hoofddoekje om. En heeft ze een Turkse vriend. Wedden?

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Islam

Kom maar door!

