Vakbonden: Voor wie werkloos wil worden


FNV Voor wie stilstand vooruitgang is

Kiezen of delen

Dubbeltje op z’n kant:

Het noodlijdende taxibedrijf Klomp Groepsvervoer heeft zijn chauffeurs voor de keuze gesteld: of ze zien af van een betaling voor een woon-werkregeling, of het bedrijf vraagt faillissement aan.

De FNV daarentegen is naar de rechter gestapt om die zes ton achterstallige vergoedingen af te dwingen en wil nu daarbovenop dat de dwangsom verhoogd wordt.

Over de rug van de gewone man

Laat ik maar met de deur in huis vallen: Dit bedrijf gaat failliet. Om de dood eenvoudige reden dat de vakbonden nooit akkoord gaan om die zes ton kwijt te schelden.

De FNV speelt een politiek spelletje. Die ziet al jaren dat het aantal leden terugloopt -er komen geen jongere leden meer bij- en dat bedrijven uit alle macht proberen om de CAO te ontwijken. Het hele concept van een CAO -rust op de arbeidsmarkt- is trouwens iets van 50 jaar geleden. Dat speelt helemaal niet meer. Daarmee staan de bonden voor het blok: Of ze gaan mee met de directie maar maken zichzelf daarmee meteen overbodig -waar heb je dan nog een vakbond voor?- of ze houden de poot stijf met als resultaat een faillissement.

Dat laatste straalt dan volgend hun weer goed af op andere bedrijven: Die zullen dan wel twee keer nadenken voordat ze de confrontatie met de FNV aangaan. Tenminste zo is de theorie.

Werknemers en werkgevers zijn van elkaar afhankelijk

Het ‘businessmodel’ van de FNV is dat de werknemers en de werkgevers tegenover elkaar staan. Wat er bij de ene bij komt moet er bij de ander af. En daar past een militante strategie van de vakbonden bij.

De realiteit is natuurlijk precies het tegenovergestelde. Een bedrijf dat zijn werknemers slecht behandelt ziet z’n beste krachten het eerst vertrekken. Ook de arbeidsmarkt is een gewone markt van loven en bieden. Aan de andere kant is taxiwerk nou niet echt iets ingewikkelds. Iedereen die een rijbewijs heeft en met twee woorden kan spreken is er in principe klaar voor. Werknemers en werkgevers moeten elkaar dus in balans houden.

Ik zie het somber in voor deze chauffeurs. Loop maar langs bij het UWV of die nog iets voor je kan doen zou ik zeggen.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Links

Kom maar door!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s