De sukkelige onnozelheid van groene mensen: Warme Truien Dag


Warme Truien dag

5 februari was het dan zo ver: Warme Truien Dag. Zet de thermostaat een graadje lager en redt zo de aarde van hel en verdoemenis!

Wat levert dat op?

Heel veel lachende mensen, bizarmooie en aparte truien, vele grappige inhakers én een flinke milieuwinst. Samen bespaarden de geregistreerde deelnemers bijna 138.000 CO2. Dat is evenveel als 23 huishouderns verbruiken in een heel jaar of 965x met het vliegtuig van Amsterdam naar Parijs vliegen. Oftewel: 6900 bomen zouden een heel jaar bezig zijn om al die CO2 om te zetten in zuurstof.

Tja. Geweldig dus?

Elke dag warme truiendag

Ik heb ook meegedaan. Niet door ergens een vinkje aan te klikken op het internet of een mailtje te sturen naar een marketingbureau. Maar gewoon, door ’s ochtends mijn warme vest aan te trekken.

Maar niet alleen dat, de dag ervoor heb ik ook meegedaan. Weliswaar was er toen geen officiële warme truien dag maar toch deed ik mijn vest over mijn sweater aan. De dag daarvoor trouwens ook. En terwijl ik dit postje intyp heb ik wederom mijn vest aan. Goed van mij toch? Wat ben ik toch duurzaam bezig! Als later mijn kindertjes vragen wat ik heb gedaan om de ijsberen te redden dan kan ik met een schoon geweten zeggen dat ik altijd mijn vest dat ik van mijn oude moeder heb gekregen aan had. Groen, groen, groen!

Geneuzel

Het enige punt is echter dat ik niet mijn vest aan heb om een selfie te maken en die rond te twitteren. Ik heb een vest aan om veel platvloerse redenen. Aardgas is namelijk duur. De verwarming in huize Richardje komt niet boven de 18 graden. ’s Avonds zitten wij met een dekentje op de bank. Heel knus en gezellig maar voornamelijk omdat anders de stookkosten de pan uit rijzen.

Met Climate Change heeft het allemaal weinig te maken. Als CO2 echt een probleem was dan bouwden we wel kerncentrales -snel, goedkoop en super betrouwbaar- en boorden we naar schaliegas. Een kerncentrale levert genoeg energie voor een miljoen huishoudens, heel wat meer dan die schamele 23 stuks van deze pislauwe actie. Maar dat doen we niet -we bouwen ‘as we speak’ 4 kolencentrales in Nederland- want keuzes maken is nou niet echt het sterkste punt van hemelfietsende truienbreiertjes.

Nationale Veiligheid

Toch zouden we het moeten doen. Was het alleen al vanwege onze nationale veiligheid. Schakel om naar kernenergie en gebruik het overtollige gas voor de transportsector. De technologie bestaat al decennia en het zet onze internationale vijanden een mooie hak.

Over 25 jaar vragen je kinderen je inderdaad wat jij hebt gedaan. Niet vanwege Climate Change, dat zal tzt wel als hoax ontmaskerd zijn of tenminste als marginaal relevant weggezet maar wel vanwege het oprukkende Islamofascisme en de Russische maffia. Willen we die een halt toe roepen dan is het nu zaak om door te pakken. Door een trui aan te trekken bijvoorbeeld. Of door een kerncentrale te bouwen. Dat zet meer zoden aan de dijk.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Gutmenschen

Kom maar door!

