Het economisch onbenul van de gemiddelde journalist: Aysso Reudink


foodnewJumbo

Wat blijkt? De Jumbo wil echt heel graag de laagste prijzen hebben:

[Aysso Reudink, bloggertje]: Zijn de trostomaten elders structureel goedkoper dan weigert het lokale Jumbo-filiaal onverpakte trostomaten te verkopen.

En dat vindt onze Aysso maar niks. ‘Race to the bottom (…) Een tuinder krijgt een dubbeltje voor een paprika, in de winkel mag u het zevenvoudige neertellen.’ Oftewel de Jumbo buit de zielige boer & tuinder uit en de klant mag het gelag betalen!

Complottheorietjes

Laten we maar eens beginnen met die tomaten. Als die ergens anders structureel goedkoper zijn dan probeert iemand de Jumbo -en dus de klanten van de Jumbo, jij en ik- een oor aan te naaien. Lijkt mij een prima plan als de Jumbo namens ons allemaal daar even een stokje voor probeert te steken.

En over die paprika’s: De Jumbo opereert met een winstpercentage van ca 3%, net zoals de rest van de sector. Niks 600%. Dat is geleuter. De inkoop van de spullen is slechts een klein deel van de kosten naast de logistiek, de arbeidskosten, de kosten van de investeringen en nog heel wat meer. Wie denkt dat hij 600% winst kan maken op paprika’s raad ik aan om even door de stad te lopen en gewoon op de eigen vingertjes te tellen hoeveel groentezaken er nog zijn.

‘Race to the top’

Het simpele feit is dat prijzen ontstaan door vraag en aanbod. Het is aan iedereen persoonlijk om daar mee te doen wat hij wil. Is de prijs van paprika te hoog dan kiest de klant voor wat meer uien of witlof en wat minder paprika. Levert paprika te weinig op dan kan de tuinder overschakelen op komkommers of tomaten. Door de prijs kan iedereen voor zich uitmaken wat de beste deal is.

Door de bikkelharde concurrentie tussen de Jumbo, de Appie Happie en nog een paar anderen kan geen enkele partij op zijn lauweren rusten. Supermarkten niet, de leveranciers niet en het personeel niet. Voor jouw een ander. De prijzen moeten omlaag want als jij het niet doet dan doet je concurrentie het wel.

De enige die voordeel heeft van deze ‘race to the bottom’ is natuurlijk de consument, de gewone man. Die ziet dat hij steeds betere kwaliteit krijgt voor steeds minder geld. De ‘race to the bottom’ voor de een is de ‘race to the top’ voor de ander. We geven steeds minder uit aan voedsel en dus blijft er steeds meer over voor andere zaken. Een nieuwe fiets voor je dochter bijvoorbeeld of uit eten met je vrouw!

8 reacties

Opgeslagen onder Kapitalisme

8 Reacties op “Het economisch onbenul van de gemiddelde journalist: Aysso Reudink

  1. Aysso Reudink

    Voor een objectieve berichtgeving zou het handig zijn een link te plaatsen naar het oorspronkelijke artikel zodat de lezer zijn eigen oordeel kan vormen, in plaats van selectief een quote eruit te lichten om daar vervolgens een eigen draai aan te geven. Overigens ontgaat de naamloze auteur… de essentie van het artikel.

    • -*glimlach*-

      Beste Aysso, Amice,

      Als het beste argument is dat ‘de essentie’ mij ontgaat dan ben ik daar niet erg van onder de indruk. Gek he?

      Sterker nog, ik denk dat het eerder andersom is. En om dat aan te tonen -zodat de lezer zijn eigen oordeel kan vormen- geef ik daar twee voorbeelden bij in mijn postje.

      Twee voorbeelden waarom jou manier van redeneren er op neer komt dat een kleine groep mensen een onverdiend voordeel zou moeten krijgen ten koste van de gewone man. Volgens jou dan.

      Doe me dus een lol: Vertel gewoon wat er niet klopt aan mijn redenatie?

      p.s. link staat en stond allang in het postje. Kijk maar even goed: Als er een streepje onder staat dan is dat een linkje (tipje van mij voor jou). Met je muis kan je daar op klikken. Handig he?

  2. Anoniem

    Waarom post je eigenlijk anoniem?

    • Dat staat o.a. hier:
      https://logicfreezone.wordpress.com/about/#comment-442

      De vrijheid van meningsuiting staat in Nederland ernstig onder druk. Wie iets naars over de Islam zegt kan er op rekenen dat de knokploegen van de fascisten langs komen om je ramen in te gooien, je kinderen in elkaar te tikken of je vrouw aan te randen en denk maar niet dat de politie je gaat helpen. Zie Keulen zou ik zeggen. Ik heb daar geen enkele illusie meer over: Het Nederland dat wij kenden uit onze jeugd is voorgoed verdwenen toen de Islam naar Nederland kwam.

      Ik ben niet bang maar ik wil niet dat mijn kinderen op het schoolplein in elkaar geslagen worden. Als morgen op de school van mijn kinderen bekend wordt dat ik dit soort stukjes schrijf dan liggen mijn kinderen overmorgen in het ziekenhuis.

      Dit simpele feit alleen al zou bij iedere Nederlander de nekharen rechtop moeten doen laten staan. Hoezo kunnen wij niet meer onze mening zeggen? Maar de meeste mensen halen de schouders op: “Dat is de Islam, wie daar geen rekening mee houdt heeft het aan zichzelf te danken”.

  3. smocox

    Goeiendag Richard, wat een onzin debiteer jij. Ik schrijf regelmatig stukjes en mijn kinderen hebben nog nooit een klap opgelopen.
    Even on topic: Richard heeft gelijk dat vraag en aanbod de prijs van groenten bepalen. Maar er is nog een factor en dat is gelegenheid. Er is geen gelegenheid meer om tomaten te kopen bij de weggeconcurreerde groentenboer. Tel daarbij op dat de overgebleven supermarktketens deelnemen aan inkooporganisaties om gezamenlijk in te kopen, en je snapt al dat Richards vraag-en-aanbod-theorie dan ineens wel erg simpel wordt. De tuinders proberen zich te verenigen om tegenwicht te bieden tegen het steeds groter worden blok van supermarkten, maar dat gaat lastig. Daarom verkopen veel tuinders hun oogst vaak voor een vaste lage prijs aan een supermarkt. Die plant daar dan de reclamecampagnes op (week 33 50% korting op tomaten)
    Nu even terug naar het verhaal van Reudink. Het klopt natuurlijk dat tomaten een paar keer over de kop gaan wanneer ze in de supermarkt komen te liggen. Dat gebeurt ook met een fles wijn in het restaurant. Supermarkt en restaurant hebben inderdaad diverse extra kosten die ze moeten terugverdienen over de rug van de tomaat/fles wijn.

    En dat brengt ons weer tot de conclusie dat de waarheid in het midden ligt. Waarbij ik uit eigen ervaring en onderzoek kan melden dat de supermarkten de verse groenten veel te duur in de winkel leggen. Binnen het traject maakt de supermarkt de grootste (ook wat immorele) marge. En dat stelt Reudink terecht ter discussie.

    • Begin een groentewinkel zou ik zeggen.

      Volgens jou is er een grote vraag omdat supermarkten hun klanten uitpersen dus in no time ben je miljonair.

      P.s.: het feit dat jij en miljoenen andere mensen dat niet doen betekent dat wat jij beweert onzin is. Sterker nog, de een na de andere groentewinkel doet de deuren dicht, 180 graden het tegenovergestelde van jou theorietje.

    • Ps: wat is jou volledige naam en waar vind ik jouw stukjes?

  4. Pingback: Het economisch onbenul van de gemiddelde journalist: Aysso Reudink (2) | The Logic Free Zone

Kom maar door!

