De Jacht op Subsidie: Hopperpoints in Eindhoven


sexy-cycling-babes-top

Deelfietsen

Eindhoven en Tilburg zijn de eerste twee Nederlandse steden die met Hopperpoints een systeem van deelfietsen krijgen. Op zo’n twintig locaties in de stad komen stallingen met 6 tot 12 fietsen (“hoppers”) die via een app kunnen worden gereserveerd, geleend en betaald. Wie zijn fiets op een locatie ophaalt, kan deze ook op een van de andere plekken terugbrengen.

Zeg maar een soort van witte fietsen plan.

Subsidie

Het klinkt allemaal leuk en aardig zo’n fietsplannetje maar het zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Het commercieel verhuren van fietsen is verliesgevend. Alleen de NS in de vorm van ov-fietsen doet het nog en alleen omdat ze propvol met subsidie gestopt worden. Was fietsenverhuren wel rendabel dan zouden er naast het station al een heel aantal zaakjes fietsen verhuren en voor een stuk minder dan de OV fiets.

En wie denkt dat dit projectje wel op eigen benen kan staan omdat er een mooi appje bij zit en een kekke marketing campagne: Think again. Ook hier moet weer een kuub subsidie bij en ook dit feestje van paarse broeken zal weer een roemloos einde vinden. Nadat natuurlijk de initiatiefnemers er tonnen uitgesleept hebben. Iemand moet dat appje toch maken, iemand moet dit toch allemaal ‘managen’? En kwaliteit kost nou eenmaal geld!

Echte oplossingen ontstaan zonder de overheid

Initiatieven zoals dit -of het nou een modern witte fietsenplan is, een ov fiets of extra busbanen of wat dan ook- hebben allemaal een ding gemeen: Ze komen uit de koker van een onfris clubje ambtenaren en handige ondernemertjes. Die willen best wel even wat gratis geld van de belastingbetaler er doorheen jagen. Geen concurrentie -want verliesgevend-, politici die herkozen worden -want groen- en de burger een warm gevoel: Eindelijk doet er eens iemand iets aan Het Milieu!

Vergelijk dit kansloze geldverbrandprojectje eens met bijvoorbeeld uberpop. Een appje waarmee mensen extreem simpel met elkaar kunnen meerijden en zo in potentie het verkeer met factoren terug kunnen duwen. Snel, veilig en winstgevend voor iedereen. Geen subsidie nodig, geen nieuwe technologie nodig, geen groene pipedreams nodig. Dus wat doen we daar mee? We verbieden dat gewoon:

Particulierendienst Uber in Nederland illegaal

Want mensen die zelf problemen oplossen: Dat moeten we niet willen in Nederland!

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder De Jacht op Subsidies

Kom maar door!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s