De Jacht op Subsidie: Het openbaar vervoer


Openbaar vervoer

In Nederland heerst het idee dat wij ons openbaar vervoer goed hebben geregeld. De treinen rijden vaak en zitten vol, door de stad liggen busbanen en er zijn ruime fietsstallingen op het station.

D’r gaan in ieder geval meer mensen met het OV dan in bijvoorbeeld de VS. Goed dus? Of niet?

Subsidie

Wie d’r een beetje induikt komt al heel snel tot hele andere conclusies. Prorail krijgt jaarlijks zo’n 4 miljard belastingpoet en dus is een treinkaartje voor meer dan de helft gesubsidieerd. Voor de bus geldt hetzelfde. En wie in de auto in de file langs een lege busbaan staat is er snel achter: Er rijden verdomd weinig bussen over al die glanzende plakken asfalt!

Daarmee wordt duidelijk dat we als samenleving veel te veel betalen voor deze vormen van transport. Het OV is een typisch voorbeeld waar publiek beleid niet gebaseerd is op wat er werkelijk aan de hand is maar op wat we graag willen: De bus is het beste vervoersmiddel voor de buurman.

De overheid als sta-in-de-weg

Op onze geliefde Haagse politici hoeven we in ieder geval niet te rekenen. Die verbieden liever gewoon de concurrentie. ‘Evolutie’ noemen ze dat. (*)

Terwijl met wat inventiviteit er heel wat mogelijk is. Neem bv bovenstaand promo-filmpje van een busonderneming in Washington. Min of meer volgens hetzelfde principe als Uber: Met een appje een bus regelen die daar heen gaat waar je wilt. Met voldoende groot bereik kun je zo zonder al te veel moeite -en zonder een cent subsidie- wel een prima ‘openbaar’ vervoer opzetten. Hoeft de overheid niets voor te doen en al helemaal geen centen van de burger aan te verpatsen. Het enige is dat ze uit de weg moet gaan.

En daar zit het probleem: Politici willen niet uit de weg gaan. Die willen juist overal met hun dikke bemoeizuchtige vingertjes tussen zitten. Om maar vooral te zorgen dat de burgen niet haar eigen zaakjes kan regelen en dat er grote groepen mensen van de overheid afhankelijk blijven. Of het nou om uitkeringstrekkertjes, groene linkse mensen of paarse broeken gaat. Of in dit geval, de taxi-vakbonden.


(*) Als het aan dit soort lieden ligt dan hadden we nog een grijze telefoon op de gang hangen en kwam elke dag twee keer de postbode langs. Ga maar na: Terwijl de burger schreeuwt -in woord en daad- om innovatie gaan zij de dinosaurussen uit het verleden lopen verdedigen.

Advertenties

1 reactie

Opgeslagen onder De Jacht op Subsidies

Een Reactie op “De Jacht op Subsidie: Het openbaar vervoer

  1. Pingback: Nederland Cartelland: De trein vs de bus | The Logic Free Zone

Kom maar door!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s