Nederland Cartelland: Taxi’s


taxi-girlCarnaval

Dat wordt naar huis lopen!

De politie in Eindhoven heeft in de nacht van zaterdag op zondag 5 illegale taxi’s betrapt.

Tja. Oneerlijke concurrentie? Of niet? Laten we het hier eens over hebben.

Wat kost een taxi?

Om met een taxi te rijden heb je een vergunning nodig. Dat is op zich al heel gek -hoe moeilijk kan dat worden zou je denken?- maar niet alleen dat: Ook de maximum prijs is door de overheid vastgesteld: Een ritje van 7 km dat een kwartiertje duurt kost maximaal 23 euro.

En denk nou niet dat de maximum prijs inderdaad het maximum is en dat er flinke concurrentie onder de chauffeurs uitbreekt: De maximum prijs is gewoon de prijs. Klaar uit. Wat GroenLinks en de SP trouwens een hele prima situatie vinden. Gelijk de reden dat Nederlandse taxi’s ongeveer de duurste ter wereld zijn.

Snorders

Nieuwe concurrentie ligt op de loer. Uber -een taxidienst gebaseerd op een appje- duikt nu al onder de gemiddelde prijzen.

Maar het kan nog veel beter. Vergelijk dit eens met Brussel. Daar introduceert Uber een snorders appje en je raadt het meteen: Een grote hit. Zo groot zelfs dat toen Uber het in Parijs probeerde de taxi’s spontaan in staking gingen.

Choosing winners & losers

Een van de fundamentele problemen met subsidies is dat de overheid daardoor nieuwe innovaties in de weg staat ten gunste van gevestigde partijen. In dit geval bijvoorbeeld de huidige taxichauffeurs maar nog meer het openbaar vervoer. Uber heeft als doelstelling om goedkoper dan de bus en de trein te worden. Dat gaan ze doen door de efficiëntie flink op te schroeven: Veel vaker rijden zodat de prijzen omlaag kunnen.

Dat zouden taxicentrales natuurlijk ook kunnen -maar die slaan liever hun klanten gewoon dood (!)- maar bijvoorbeeld busdiensten en treinen niet. Hoe vaak zie je niet lege bussen door de stad rijden? Of als je met de trein gaat dat hij half leeg is?

Uiteindelijk houden monopolies geen stand. Of het nou taxi’s of openbaar vervoer is: De vrije markt overwint toch. Omdat de menselijke inventiviteit oneindig is.

8 reacties

Opgeslagen onder Nederland-Cartelland

8 Reacties op “Nederland Cartelland: Taxi’s

  1. Colt

    “Uiteindelijk houden monopolies geen stand. Of het nou taxi’s of openbaar vervoer is: De vrije markt overwint toch. Omdat de menselijke inventiviteit oneindig is.”

    Inderdaad! De vrije markt! Een zelfregulerende markt! Dat is wat werkt!

    “En denk nou niet dat de maximum prijs inderdaad het maximum is en dat er flinke concurrentie onder de chauffeurs uitbreekt: De maximum prijs is gewoon de prijs. Klaar uit.”

    Tot zover de vrije markt, niet?

    • Als je een vergunning nodig hebt om in een taxi te rijden kun je niet spreken van een vrije markt.

      Ter vergelijk: de reden dat de overheid een maximum prijs in voert is dat ze ook wel door hebben dat anders de prijzen sky high gaan. Een van de kenmerken van een vrie markt is dat er prijsdruk ontstaat. In een vrije markt is er geen maximum prijs nodig.

      • Colt

        Toch zou je verwachten dat onder vergunninghouders een bepaalde marktwerking zou ontstaan. Of geldt dat dan allemaal niet?

        Zet nou toch die “vrije markt” uit je hoofd. Het is alleen maar het recht van de rijkste/sterkste.

  2. vanhetgoor

    Het probleem is dat die zogenaamde vrije markt er voor gezorgd heeft dat er een duur vergunningenstelsel is en blijft. Zolang er een kunstmatig in stand gehouden ‘tekort’ aan taxi’s is blijft de prijs hoog. Dus het aantal taxi’s blijft beperkt dus de markt zal zich nooit kunnen stabiliseren, er zal nooit een punt bereikt worden waarop vraag en aanbod met elkaar in overeenstemming zijn. Het systeem waarmee de taxi-vergunning werkt is dodelijk voor de vrije markt, want die vergunningen zijn verhandelbaar. Dit hele systeem zou door de overheid worden beëindigd, maar er kwamen bezwaren van uit de taxi-branch. Want vele chauffeurs hebben tonnen betaald voor een vergunning, en die dure vergunning zou dan waardeloos worden. Het probleem is dus de vrije markt. In veel plaatsen BUITEN Amsterdam is er de treintaxi, men betaalt vijf euro per rit naar willekeurig welk punt in de stad. Het bestaat niet in Amsterdam, omdat de vrije markt zich daartegen verzette. Op de huidige manier is er voor de Amsterdamse taxi-chauffeur meer geld te verdienen. Het reguleren van de markt zorgt voor lagere prijzen, daarom wordt dit tegengewerkt.

    Zelf maak ik nooit meer gebruik van een taxi, in het verleden MOEST ik het wel, dan kostte een rit tussen de 25 en de 70 Euro. Tegenwoordig zie ik bij het trein station de grootse gedeelten van de dag geen enkele taxi meer staan, het is lucratiever om bejaarden en schoolkinderen te vervoeren.

    • Op het moment dat taxivergunnungen door de gemeente wordt bepaald is er geen sprake van een vrije markt maar eerder van een ‘geleide’ economie a-la de USSR in het groot.

      Het kan niemand iets verbazen dat daar allerlei onfrisse praktijken uit komen.

  3. Pietje Precies

    vorige week vloog ik retour naar Tel Aviv voor 330 euro.
    Omdat ik erg laat terugkwam op Schiphol, nam ik maar eens een taxi.
    “D’as dan 130 euro” (Voor 49 km)

  4. Pingback: De verwarde economische theorietjes van de Volkskrant: Uber | The Logic Free Zone

Kom maar door!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.