Gym op school?


Niet alleen de cito score valt lager uit bij allochtone kinderen.

Niet alleen de cito score blijft achter bij allochtone kinderen.

Sportdag

Vorige week was het sportdag op de (lagere) school van mijn kinders. Ik dus mezelf aanmelden als vrijwilliger: Met een groepje kinders van een jaar of tien de hele dag over zo’n sportpark banjeren. Hockeyen, trefbal, slagbal, voetbal en handbal. Tussentijds eten en drinken en heel veel veters strikken.

Gezellig toch? Vaker doen dan?

Maakbare samenleving gezwets

Laten we eens twee stappen terug doen. Waarom krijgen kinders eigenlijk gym op school? Om meer beweging te krijgen? Om kennis te maken met verschillende sporten? Om te leren dat sporten leuk is? Teamspirit?

Wie d’r even over nadenkt -en op de school van z’n kinders rondkijkt- weet het al: Dat is onzin. De intensiteit van schoolgym is bijvoorbeeld bijzonder laag. De meeste kinderen slenteren maar wat over het veld en staan voornamelijk uit hun neus te eten. En die ene keer dat je een bal mag vangen schiet ook niet op.

Wie denkt dat je een goede teamspirit van trefbal of slagbal krijgt kletst maar wat. Teamgeest komt door twee keer per week samen te trainen, door je verantwoordelijkheid te nemen en elkaar aanspreken als het fout gaat. En dat doe je niet bij gym. Hou toch op..

Je kunt tijdens zo’n sportdag trouwens ook goed het verschil zien tussen de verschillende kinderen. Dit gaat grotendeels langs sociale en culturele lijnen. Kinderen van goedopgeleide (blanke) ouders zitten allemaal op teamsporten, worden stevig gepushed, hebben een prima conditie en zijn qua gewicht keurig aan de maat, uitzonderingen daargelaten. Kinderen van allochtonen of uit achterbuurten zijn te dik, kunnen niet voetballen en willen niet samenwerken. Valt niks mee te beginnen. Maar wel t-shirtjes van Fenerbahçe dragen.

Urennorm

Ondertussen heeft de hele linksche goegemeente andere zorgen aan hun hoofd: De Urennorm. Onder bezielende leiding van d66 is namelijk besloten dat 1040 uur per jaar veel te veel is. Kan best wat minder! En gelukkig: In het Nationaal Onderwijsakkoord is namelijk besloten dat de urennorm geschrapt mag worden! Hoera!

Mijn conclusie is simpel: In Nederland zijn we stapel mesjogge geworden. We laten kinderen wel een paar uur per week over een veldje hobbelen maar schroeven vervolgens het aantal lesuren terug. Welkom in policor Nederland.

13 reacties

Opgeslagen onder De Irrationele Mens

13 Reacties op “Gym op school?

  1. Je kan van alles onder een afbeelding zetten.
    Die blonde jongen struikelt bijna over zijn eigen benen.
    Hij loopt als een aangereden kanarie.
    De andere jongen heeft een betere techniek.
    Het dikke meisje is bijvoorbaat kansloos tegen 2 jongens.
    Ze probeert het toch.
    Hoe dan ook, ze zitten op dezelfde school en over hun toekomst kun je niets zeggen.

    • Nou, ik claim dus van niet.

      Ik heb net die sportdag gedaan op de school van mijn kinders en met mijn eigen ogen gezien dat wat jij zegt niet waar is.

      nb: Ook kinderen uit achterbuurten zijn van hetzelfde laken een pak.

  2. Jan

    Ik ben het meestal wel redelijk met je eens, maar hier dus helemaal niet.
    Sporten is belangrijk voor een ieder. Het voorkomt kwaaltjes en daarbij heeft een lichaam dat gezond is een positief effect op de geestelijke vermogens van een persoon.
    Als je stelt dat een enkel uurtje per week niet helpt dan is mijn conclusie dat we juist veel meer aan sport op de scholen moeten doen. De kosten/baten analyse zou wel eens behoorlijk voordelig kunnen uitpakken voor veel sporten.

    • Jan,

      Wat je zegt is juist, daar ben ik het volledig mee eens. Maar daar heb ik het niet over.

      Jij hebt het over wat we willen bereiken met gym op school, de goede intenties. Ik heb het over hoe dat feitelijk gebeurd, de realiteit. Daar zit een levensgroot verschil tussen.

      Ik vind schoolgym een voorbeeld waar iedereen in de goede bedoelingen blijft steken maar waar in de praktijk heel iets anders uitkomt. En niemand die daar meer iets van zegt, ook al is het zonneklaar voor iedereen dat wat er nu gebeurt we nooit bedoeld hebben.

  3. Jan

    Overigens vind ik de urennorm ronduit ridicuul. Belangrijk is dat een leerling een bepaalde hoeveelheid kennis op doet. Dit wordt gemeten aan de hand van diverse soorten van toetsen (tentamens, repetities, examens, enzovoorts). Waar de ene leerling stof tot zich neemt door simpelweg te luisteren naar wat wordt verteld heeft de ander daar vele lessen voor nodig. Daar komt bij dat leerlingen ook kwa richting niet allemaal gelijk zijn. Zelf nam ik Wiskunde en aanverwante vakken probleemloos op, terwijl ik nu nog nachtmerries heb van de lessen in vreemde talen. Geschiedenis onthield ik moeiteloos omdat ik het leuk vond, maar topografie was weer een crime. Bij anderen werkt dat precies andersom.

    • Jan,

      De hoeveelheid onderwijs die een kind moet krijgen moet inderdaad niet afgemeten worden met een urennorm. Maar ook niet met hoeveel het kind weet. Het moet zoveel zijn dat het kind niet meer kennis etc op kan nemen, in de positieve zin.

      Ik denk dat die grens een stuk hoger ligt dan 1040 uur per jaar. Met 6 uur per dag is dat maar 174 dagen terwijl er 260 weekdagen in een jaar zitten. Haal je daar 4 weken vakantie vanaf dan blijven er nog 240 dagen over, 66 dagen meer dan nu. Dat is 3 maanden extra vakantie!

      Je kunt mij niet wijsmaken dat kinderen nu zo vol zitten dat ze 4 maanden vakantie moeten hebben.

  4. Bart

    Het klopt dat er inderdaad vaak van die volledig nutteloze gymlessen zijn. Ik vind dat dat niet zozeer aan de kinderen zelf ligt maar juist aan het enthousiasme van de leerkracht / begeleider. De begeleiders zouden juist tijdens zo’n sportdag ieder kind moeten betrekken in het spel, het leuk maken, enthousiasmeren, stimuleren. Thuis zitten een hoop van die kinderen met snoep achter de tv. En ja, vaak lopen de allochtonen hierbij voorop.

    • Ik denk dat je de verantwoordelijkheid voor sport niet bij de school moet leggen maar bij de ouders.

      Het is overduidelijk dat daar een heel groot verschil zit. Kinderen van goed opgeleide autochtone kinderen zitten al lang op een of andere (team) sport. Kinderen van allochtonen of uit achterstandsbuurten veel minder.

      Dan kun je de leraar met dit problem opzadelen maar die gaat dat in z’n uppie niet oplossen. Dat hebben we namelijk de afgelopen decennia braaf geprobeerd en dat is -kort gezegd- hopeloos mislukt.

      Door nu zo’n onduidelijk mengelmoesje te kiezen -school toch een beetje verantwoordelijk te maken voor gym- is het enige gevolg dat de resultaten belabberd zijn en niemand daar iets aan kan doen: The worst of both worlds.

      • Jan

        De afgelopen jaren hebben we juist steeds minder sport op de scholen gegeven met alle gevolgen van dien. Veel te dikke kinderen door een gebrek aan genoeg fatsoenlijke lichaamsbeweging. Mijn mening is dat we juist veel meer (verplicht) aan sport moeten doen op de scholen. Kost het wat? Het levert echt veel meer op, namelijk minder kosten aan gezondheidszorg. Wellicht gaan onze nationale prestaties (uit te lezen in meer medailles tijdens de Olympische spelen en zo) ook weer wat omhoog.
        Daarbij is het ook nog goed als integratieinstrument.

        • Nog even afgezien van het idee dat de overheid belastingcenten gaat investeren voor zo iets nutteloos als Olympische Medailles is het maar de vraag of de overheid überhaupt wel betere resultaten dan nu kan boeken.

          Feit is dat we er een boel geld en tijd tegenaan gooien. Waarom zou dat met meer tijd en meer geld beter gaan? Is er ook maar een greintje aantoonbaar bewijs dat dat gaat werken?

          Feit is dat we een prima infrastructuur voor breedte sport hebben. Kost ook een paar -belasting- centen. Waarom worden die niet beter gebruikt? Het is nu eenmaal zo dat een meerderheid van de kinderen te weinig sport omdat de ouders dat niet belangrijk vinden.

          Is het dan een taak van de overheid om dat te gaan regelen? En zo ja, moet dat dan op school, tijdens schooltijd? Waarom dan niet de kinderen verplichten om op voetbal te gaan? Op straffe van een flinke boete? Omdat dat raar klinkt? Of omdat dat raar is?

          En waarom moeten mijn kinderen -die ruim voldoende, zo niet wat te veel zelfs- beweging krijgen, ook nog eens slagbal spelen omdat andere kinderen te weinig beweging krijgen? Laat die ouders hun eigen kinderen opvoeden en laat mijn kinderen met rust. Ik vind dat mijn kinderen moeten leren lezen, schrijven, rekenen en nog meer van die cognitieve vakken moeten krijgen.

  5. Pingback: Discalculie: Mensen die niets van statistiek begrijpen | The Logic Free Zone

  6. Pingback: De Zegeningen van de Multikul: Segregatie op school | The Logic Free Zone

  7. Pingback: Socialisme in de praktijk: Extra gym op school | The Logic Free Zone

Kom maar door!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.