Islamitische basisscholen de beste die er zijn?


data

schoolcijferlijst.nl + berekeningen auteur (*)

RTL heeft via de rechter de cito toets data van alle basisscholen opgelepeld. Heeft even geduurd, het gutmenschvolk wilde er niet aan maar nu is het dan zo ver.

Wat blijkt: Ook de Islamitische basisscholen zijn de grootste bagger die er bij zit. Zeg maar -excusez le mot- kutter dan kut. I.t.t. wat de media je wil doen geloven.

… al is de leugen nog zo snel …


(*) Data gefilterd op beschikbaarheid van de cito toets score en minimaal 6 scholen van een bepaalde denominatie, bij elkaar 78.8% van alle basisscholen in Nederland.

31 reacties

Opgeslagen onder De Zegeningen van de Multikul

31 Reacties op “Islamitische basisscholen de beste die er zijn?

  1. observator

    Er zijn leugens, grote leugens, en statistieken.
    Het grafiekje hierboven laat het nulpunt niet zien.
    Daardoor valt het niet op dat de scores variëren tussen 533 en 538.
    Het verschil is nog geen één procent.

    • Observator,

      Het gemiddelde voor Nederlandse basisscholen is 535.2 met een standaard deviatie van 3.9. Islamitische basisscholen zitten op gemiddeld 532.2, zeg maar 1 standaard deviatie onder Nederlandse basisscholen. Als je een schatting maakt hoe significant deze gemiddelden zijn dan kom je op een t-waarde van -7.3, met bijbehorende kans van 2.62e-13. I.e. je hebt meer kans om twee jaar achter elkaar de staatsloterij te winnen dan dat dit een natuurlijke variatie is.

      De verwarring komt misschien uit dat de cito score tussen de 500 en de 550 ligt. Een kind dat alle antwoorden fout heeft krijgt een score van 500, een kind dat alle antwoorden goed heeft een score van 550.

      D’r is maar een conclusie mogelijk: Wil je je kind de vernieling in helpen dan moet je het naar een Islamitische school sturen.

      • Colt

        Als de score standaard varieert tussen 500 en 550 dan is 530 toch nog steeds voldoende (als 500 een 0 is en 550 een 10 dan is 530 een 6) als minimale waarde?
        Als we dan het Nederlands gemiddelde nemen, dat op 535.2 ligt (vergelijkbaar met een 7), ten opzichte van de minimumlijn van de Islamitische school, dan is dat verschil inderdaad aanwezig, maar niet zorgwekkend.
        Sterker nog, het gemiddelde van de Islamitische school ligt op 532.2 (6.4).
        Van 6.4 naar 7.0 is dus maar 0.6 punt.

        Is dat waar je over valt? En zou dat dan aan de scholen liggen of aan de thuissituatie van de kinderen (laaggeschoolde ouders die ook nog eens vaak niet vloeiend Nederlands spreken)?

        Het gemiddelde van de beste categorie (Algemeen bijzonder, wat dat ook zijn mag. Mogelijk Leonardoscholen?) ligt op pak ‘em beet 537,5, vergelijkbaar met een 7.5. Tussen de gemiddelden van de slechtste school en de beste school zit dus 1.1 punt. Een heus punt. Wat een enorm verschil is dat zeg…

        Pfff…kom nou op zeg.

        • Het verschil is niet 1.1 punt maar ongeveer een standaard deviatie. Islamitische basisscholen scoren dus in de onderste 33% van de populatie. Zit je eenmaal op zo’n school dan ga je naar het vmbo. Punt uit, einde verhaal.

          Ik denk dat mensen gemiddeld dezelfde capaciteiten hebben. Als je door de keuze van je ouders voor een bepaalde school opeens niet meer vooruit kan komen in het leven dan is dat een problem. Dan hebben niet alle kinderen in Nederland dezelfde kans om er iets van te maken. En in dit geval faciliteert de overheid dat ook nog eens.

          • Colt

            Dus er kunnen volgens jou geen slimme leerlingen zitten, want je gaat naar het VMBO, dat heb je net bepaald.
            En hoe je het ook noemt, deviatie of gewoon afwijking, het blijft een verschil van 1.1 punt. Als je een beetje kunt rekenen kun je dat gewoonweg niet ontkennen.

            Mensen hebben nou eenmaal niet de zelfde capaciteiten. Er is sprake van talenten, IQ en het niet hebben van een milde geestelijke stoornis (zoals ADD, terwijl die vaak bovengemiddeld intelligent zijn), waardoor het studeren moeizaam is. De ouders maken een inschatting van de school en maken een zo goed mogelijke keuze.

            Zo gaan mijn kinderen naar een school die als zwakste in de omgeving bekend heeft gestaan (inmiddels niet meer), puur en alleen omdat zij geen weringsbeleid voeren voor achterstandskinderen, daar waar andere scholen dat wel deden/doen.
            Het voordeel van deze school is juist de persoonlijke aandacht voor de mogelijkheden van elk kind, zwak of juist enorm sterk begaafd. De school als geheel zal wel een mindere score krijgen, de individuele scores van de kinderen zullen hoger zijn dan ze elders geweest waren.

            Zo zie je dat cito-gemiddelden geen duidelijk beeld geven. Het geeft alleen een beeld van het gemiddelde kunnen van de kinderen die een cito hebben afgenomen, niet van de school (want verschillende kinderen met verschillende mogelijkheden).

  2. observator

    Ik was van dit systeem niet op de hoogte, het doet mij zeer merkwaardig aan.
    Hoe dan ook, dan zijn Islamitische scholen inderdaad slechter.
    Of je dat aan de scholen moet toeschrijven is dan weer een andere zaak.

    Immigranten hebben drie generaties nodig om echt in de burgeren, als het al lukt.
    De boeken van Thilo Sarrazin en Paul Scheffer doen bange voorgevoelens rijzen.

    Die voorgevoelens hebben evenwel minder van doen met Islam dan met de simpele patriarchale gemeenschappen waaruit vele immigranten stammen.

    Ik ken goed een Irakees die een vijftig jaar geleden naar hier kwam.
    De man spreekt vier talen, waaronder nederlands en engels, maar ik moet vermelden dat hij een goed opgeleide vader in Irak had, die al werkte voor een buitenlandse oliemaatschappij.
    Daarbij kreeg ‘mijn Irakees’ z’n opleiding.
    Uit niets zou je opmaken dat hij geen ‘echte’ Nederlander is.

    De mensen waar Sarrazin en Scheffer het over hebben, die niet inburgeren, hun kinderen nauwelijks naar school laten gaan, hun kinderen niet de taal van het immigratieland leren, komen uit nauwelijks opgeleide patriarchale plattelandsomgevingen.

    Je opmerking over in de vernieling helpen doet mij dus ongenuanceerd aan.
    Dat je je kind niet helpt door het naar een Islamitische school te sturen, daar moet ik je helaas gelijk in geven.
    Maar hoeveel ‘blanke’ scholen geven goed onderwijs ?

    Mijn kinderen, al weer lang geleden, bezochten wat gezien werd als een eliteschool.
    Het onderwijs daar was volgens ons beter dan gemiddeld.
    Toch had ik niet het idee dat zij daar echt goed onderwijs kregen.

    Het probleem is politiek, Sarrazin schrijft dat ook, beter onderwijs vergroot de verschillen, en dat willen we niet.
    Zelfs is het zo dat dit soort incorrect politieke meningen niet mogen worden geuit, Sarrazin werd dan ook meteen ontslagen.
    Z’n boeken kregen miljoenenoplagen.

    • Je kunt altijd voorbeelden vinden van mensen die het heel goed doen of juist heel slecht. Of die nou Islamitisch, Nederlands of wat dan ook zijn. Daar kun je niets uit concluderen want die voorbeelden zijn er altijd: i.e. deze extremen zijn statistisch niet relevant.

      Daarom moet je kijken naar gemiddelden. Voor Islamitische scholen gaat het -dikke duim- over 40 scholen met gemiddeld 25 kinders per klas, twee klassen per school. Totaal dus 2000 kinderen. De gemiddelden daarvoor zijn wel statistisch relevant. En dan blijkt overduidelijk dat Islamitische scholen een stuk slechter scoren dan Nederlandse scholen.

      Je kunt nog discussiëren of dat komt omdat ze uit achterstand gezinnen komen -NWA komen dus niet naar Nederland om onze economie ‘jong, dynamisch en ondernemend’ te maken- of omdat de Islamitisch onderwijs zelf klote is -wie gelooft in Allah kan beter de helft van zijn hersens amputeren- maar hoe je het ook wendt of keert: Een kind dat op een Islamitische school zit, zit niet in een omgeving dat leren stimuleert.

      En dat allemaal betaalt met belastingcenten, als een soort aflaat voor het Multikullen.

      • observator

        wie gelooft in Allah kan beter de helft van zijn hersens amputeren

        Waarom geloof in Allah slechter of beter zou zijn dan ander geloof ontgaat me.
        Wie dit soort opmerkingen maakt weet kennelijk nergens van.

        Dat is helaas in Nederland gebruikelijk, Islam deskundige arabist Jansen weet niets van Islam, zo bleek mij na lezing van Reuben Levy, ‘The social structure of Islam’, London, New York, 1931, 1932, 1957, 1971.
        Het enige wat Jansen kan is de Koran lezen.
        Welnu, die is net zo tegenstrijdig als de bijbel, dus je kunt er uit halen wat je wil.

        Het aardige van dit boek is dat het origineel stamt uit de dertiger jaren, toen er nog geen anti Islam hetze was.
        Het is niet zo dat het boek geen kritiek op de Islam heeft, maar die kritiek is niet erger dan die je op de katholieke kerk kunt hebben.

        Voor het geval iemand gaat roepen dat één boek niets zegt, ik heb er meer over Islam, maar dit is wel het beste boek.

        Verder, de conclusie dat Islamitische scholen slecht onderwijs geven is een bewering.
        Om die te staven zou je moeten onderzoeken wat de beginsituatie van de leerlingen daar is, taalbeheersing en andere kennis.

        • Waarom geloof in Allah slechter of beter zou zijn dan ander geloof ontgaat me. Wie dit soort opmerkingen maakt weet kennelijk nergens van.

          Ik weet niet welke en of een religie het beste is. Wat ik wel weet is dat kinderen die op een school-met-de-koran zitten er een stuk slechter aan toe zijn dan kinderen die op een school-met-de-bijbel of een school-waar-niet-aan-religie-gedaan-wordt.

          Dat staat in dit postje.

  3. Blitskikker

    Waarschijnlijk is het voor de ouders die hun kinderen naar een islmatische school sturen minstens zo belangrijk hoe deze scholen scoren op indoctrinatie met het islamitische geloof. En daar zullen deze scholen zeer hoog op scoren. Gemiddeld dus een prima score, vanuit het perspectief van de ouders!

    Religie maakt meer kapot dan je lief is.

    • En zo kweken wij een nieuwe generatie kansloze criminelen en haatbaarden in onze eigen achtertuin. Allemaal betaald met belastingpoet!

    • ‘T is trouwens niet ‘religie’ die meer kapot maakt dan je lief is -met Christelijke scholen is weinig mis- maar specifiek ‘Islam’: Islam maakt meer kapot dan je lief is.

      • Roberto la Verita

        met Christelijke scholen is weinig mis-
        ===============================
        Vind jij het weigeren van homofiele leerkrachten weinig mis?
        Roberto

        • Roberto,

          Ik bedoel qua cito score is er weinig mis.

          D’r is wel iets mis met een school die discrimineert. Maar ook dat moet je weer in verhouding zien. Een klein percentage christelijke scholen wil geen homo’s in dienst maar ik gok er op dat alle Islamitische scholen geen homo’s aannemen.

      • Blitskikker

        Dat komt omdat we in Nederland de Christenen aardig onder de duim hebben tegenwoordig. Maar ook hier hebben we in de bible belt ouders die hun kinderen liever zien sterven dan dat ze een bloedtransfusie krijgen. En op Amerikaanse Christelijke scholen onderwijzen ze nog steeds dat de aarde 6000 jaar oud is zonder de evolutietheorie te bespreken. En in de loop der geschiedenis hebben fundamentalistische Christenen enorme bloedbaden aangericht (protestanten tegen katholieken, kruistochten).

  4. joost tibosch sr

    En dit moet ik nu wel geloven? Omdat woordjes als “bagger” en “kutter dan kut” zo overtuigend Wilderiaans zijn?

  5. Roberto la Verita

    Ik zou niet weten wat de meerwaarde is van een school die zich kenmerkt door een geloof,ongeacht wat voor geloof dan ook.
    Dit is echt niet iets van deze tijd,het staat in mijn ogen de integratie in de weg.
    Alle scholen openbaar,dat is mijn remedie.
    Roberto

    • Of ouders zelf laten betalen? Of -beter nog- verplichte cito toets voor alle kinderen en de data openbaar maken?

      • Colt

        Niet iedreen is zo rijk als jij, Richard. Er zijn ouders met weinig tot geen inkomen, die kinderen hebben ook recht op een goede opleiding. Anders gaan we weer terug naar de jaren ’20 waarin alleen de rijke kinderen onderwijs kregen.

        Met marktwerking kun je nou eenmaal niet alles oplossen.

        • Ik bedoel eigenlijk zelf laten betalen voor de godsdienstlessen. En tegen ‘geen geld hebben’ bestaat een probaat middel: Zorg dat je een goede opleiding hebt en zoek een baan. Daarom is het feit dat we Islamitische scholen in Nederland hebben zo’n blamage. Overerfbare armoede.

          • Colt

            “Zorg dat je een goede opleiding hebt en zoek een baan.”
            Makkelijk praten hè, met een goede baan.

            Een goede opleiding is niet altijd iets wat zomaar kan voor iedereen. Er is wel degelijk een bepaalde gelukfactor van toepassing. Een studie is namelijk niet geheel gratis en soms is er in een huishouden al geld tekort.
            Een goede baan vinden is, zeker als je als goed opgeleid persoon in deze tijd thuis bent komen te zitten, niet makkelijk. De werkgevers willen namelijk weer voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

            Ik spreek uit ervaring.

  6. joost tibosch sr

    Openbaar…als scholen dan ook de grote werkelijkheid van levensbeschouwing, al dan niet gelovig, ook op betreffend niveau verduidelijken om leerlingen ook hier te helpen verantwoord hun eigen weg te leren vinden. Ook dat is “thuis” niet mogelijk. Op grond van echt verstaan van hun grondslag en vrijheid van godsdienst zouden ook alle christelijke en islamitische scholen hun leerlingen dit breed levensbeschouwelijke onderwijs aan moeten bieden.
    Openbaar..als scholen alleen maar egoistisch prestatiedenken en -gedrag aanleren of leerlingen alleen maar klaarstomen voor een zo goed mogelijk betaalde baan in een consumptiemaatschappij? Dat is evenmin openbaar als een christelijke of islamitische school.

    • Roberto la Verita

      Joost,
      Ik vind dat het(basis) onderwijs er moet zijn de leerlingen zo goed mogelijk klaar te stomen voor eventuele verdere opleiding(en),godsdienstles voegd daar niet aan toe,teven bestaat de mogelijkheid om godsdienstlessen vanuit de kerken ,moskeen en tempels, e.d. te ontvangen.
      Roberto

      • joost tibosch sr

        @Roberto Onderwijs is er om informatie te geven over en toegang in de werkelijkheid. Tot die werkelijkheid behoort nu eenmaal ook de grote werkelijkheid van al dan niet gelovige levensbeschouwingen waar leerlingen als volwassenen verantwoord hun eigen keuzes mogen maken. Het gezin kan ook deze informatie over de werkelijkheid niet op vereist onderwijskundig niveau geven

        • Joost,

          Jij denkt dat zo’n pabo muts beter weet hoe de maatschappij in elkaar zit dan jezelf? Of zo’n haatbaard direct geimporteerd uit het altijd fijne Marokko?

          Jij bent wel erg goedgelovig. Op het religieuze af! 😉

  7. G.Deckzeijl

    Eindeloze en zinloze discussie over een systeem dat niet in ons land thuishoort: islamitisch onderwijs. Lees het interview van Nahed Selim.
    http://tinyurl.com/lbgok8s

  8. Pingback: De segregatie is compleet: “Is dit wit genoeg voor u?” | The Logic Free Zone

  9. Pingback: Islamisering in de praktijk: Islamitische basisscholen | The Logic Free Zone

  10. Pingback: Meer geld voor ‘hoogbegaafdenklasjes’ nodig? | The Logic Free Zone

  11. Pingback: Cijfers bewijzen het: Islamitische scholen zijn kutter dan kut. | The Logic Free Zone

Kom maar door!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.