De elektrische auto komt eraan?


Leaf

Vlag uit!

100.000 elektrische auto’s verkocht

Nissan en Renault hebben al hun verkochte elektrische voertuigen bij elkaar opgeteld en komen nu precies uit op 100.000 auto’s.

100.000 is niet niks. Dus dat gaat de goede kant op? Of niet?

Irrelevant

Hoe graag Groene Linksche menschen je het tegendeel ook willen doen geloven: De elektrische auto is een speeltje voor subsidieslurpers, politici en grachtengordeldieren.

Laten we de cijfers er maar eens bij nemen. De Leaf -het elektrische showmodel van Nissan- is geïntroduceerd in december 2010. 100.000 auto’s in 2.5 jaar verkopen betekent basically 40.000 auto’s per jaar.

De jaarproductie van Nissan is 4.9 miljoen auto’s per jaar. Renault maakt er 2.5 miljoen per jaar. De elektrische auto is dus 0.54% van de totale verkoop. Een muizescheetje.

Vergelijk je het met de verkoopcijfers wereldwijd -82 miljoen in 2012- dan wordt het nog treuriger.

Subsidieslurpen

Ook al vallen de verkoopcijfers een beetje tegen -om het maar eens eufemistisch te zeggen- toch zul je de gemiddelde politicus daar niet over horen. Die kwaken, piepen en prietpraten maar door over subsidieplannetje dit, extra geld dat en vooral de belastingen weer omhoog. De warme plas stroomt hun door de box van al de opwinding.

In Nederland bijvoorbeeld hebben we een heus overheidsbeleid om in 2025 een miljoen elektrische auto’s rond te laten rijden. Vrij fors, een zevende van het totaal. Dat komt neer dat ongeveer 1 op de 3 auto’s die vanaf nu verkocht wordt een elektrische moet zijn. Realistisch? Welnee. Maar weer een prima gelegenheid om miljoenen aan allerlei lobbyclubjes te geven. Politici blij -kijk ons een om het milieu geven!- de burger krijgt een warm gevoel -wij doen er iets aan in Nederland!- maar uiteindelijk moet de rekening gewoon betaald worden: Belastingverhogingen!

Broeikassen?

Wie trouwens denkt dat ‘het milieu’ er wel bij vaart: Think again. Het verschil in CO2 tussen op benzine rijden of op elektriciteit is nul, zeker met de hoeveelheid kolen die we in Europa verstoken. Zou het milieu er iets van opsteken dan zullen we toch echt eerst een paar kerncentrales erbij moeten bouwen.

En dan nog: Een economisch beleid om het openbaar vervoer weg van de trein en in de bus te krijgen -die dan weer op aardgas kan rijden- zou al veel meer effect hebben. Geen subsidie meer naar prorail en de NS maar via de vrije markt busmaatschappijen met elkaar te laten concurreren.

Maar goed, dan rekenen we buiten de realiteit van de politiek. Die laten zich echt geen photo-op of een bortsklopperijtje ontnemen. Liever miljarden weggegooid en herkozen worden dan voor het volk te staan en verstandige beleid te voeren.


Wist je trouwens dat de Leaf al Europese Auto van het Jaar was –voordat deze in Europa verkocht werd?

Advertenties

6 reacties

Opgeslagen onder De Jacht op Subsidies

6 Reacties op “De elektrische auto komt eraan?

  1. Blitskikker

    En wat vind je van de argumenten dat deze subsidie tijdelijk noodzakelijk zou zijn omdat het ontwikkelen van een geheel nieuwe technologie nou eenmaal veel geld kost, en dat elektrisch rijden nu misschien nog niet veel milieuwinst oplevert maar wel naarmate de technologie verder doorontwikkeld wordt? Ter vergelijking: verbrandingsmotoren zijn in de meer dan 100 jaar dat die bestaan ook veel efficiënter geworden, en elektrisch rijden staat vergeleken daarmee nog in de kinderschoenen.

    • Klinkt aardig. Klopt niet.

      We hebben een actief overheidsbeleid om in 2025 een miljoen elektrische auto’s hier rond te rijden.

      Zelfs al zouden we ze gratis weggeven dan ging dat nog niet lukken.

      En dat infant industrie protection argument: werkt niet. Werkt nooit. Heeft ook nooit gewerkt. Elke overheid in elk land heeft de afgelopen 50 jaar dat argument wel eens gebruikt om het eigen stokpaardje met kubieke meters subsidie te overladen en om hoge tariefmuren op te bouwen. Gaat een tijdje goed maar op het moment dat de tariefmuren of de subsidie wegvalt stort het weer in. Zie b.v. de zonnecel-industrie in Duitsland en China.

  2. De elektrische auto en -fiets worden door ‘rechts’ ingezet om de atoomlobby te ondersteunen. Zogenaamd voor een milieu met minder CO2-uitstoot. Wie nog ‘links’ durft te zijn, doet eerst maar eens de auto weg, ook de elektrische-.

  3. Colt

    Ik heb die “verkiezingen” nooit begrepen. De auto van het jaar is al in januari bekend en de Europese auto van het jaar is nog niet eens hier te koop.

    Het verbaast me niets, maar snappen doe ik het ook niet.

  4. Pingback: De nutteloosheid van de politiek | The Logic Free Zone

Kom maar door!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s