Cito toets openbaar?


902_pdc3vn8cuyDe Kwestie

Moeten Cito-toetsen openbaar gemaakt worden?

Zestig procent van de schoolbestuurders in het basisonderwijs overweegt te stoppen met het afnemen van de Citotoets als de scores openbaar worden gemaakt. Gevreesd wordt dat ouders op basis van de lijsten een school gaan uitzoeken voor hun kind.

Tja. Toch maar even wat dingen op een rij zetten.

Vrijheid

Vrijheid is een raar iets. Wij willen in Nederland vrije en mondige burgers, jij en ik. Iedereen die zelf bepaalt wat hij of zij wil doen of laten. Maar een essentiële voorwaarde voor vrijheid is dat de burger goed geïnformeerd is. Immers wil de burger kunnen beslissen over eigen lijf en leden dan moet er ook wat te kiezen zijn.

In Nederland hebben we ook vrije schoolkeuze. Ouders mogen zelf beslissen naar welke school ze hun kinderen willen sturen. Maar daarvoor is informatie nodig: Hoe presteert die school eigenlijk? Wat voor kinderen zitten daar op? Een kind op een ‘diverse’ school zetten betekent dat de leerprestaties met sprongen achteruit gaan. Dat zeg ik niet, dat zegt een prof uit Maastricht. Of een ex-politica. Hoe ouders met schoolkeuze omgaan is het meest directe bewijs dat de ‘maakbare samenleving’ of de multikul niets anders dan volledig door de mand gevallen hemelfietserij is.

Conclusie

Concurrentie is goed voor de burger. Scholen die hun cito score moeten publiceren worden gedwongen -op straffe van weglopen van de kinderen- om te veranderen. Daar is geen wetgeving of onderwijsplannetje voor nodig, de vrije markt doet het in een handomdraai voor je. Memo aan alle leraren van Nederland: It’s not a bug, it’s a feature!

Trouwens: Weet iedereen dat de SP de grootste partij is onder leraren? Fijn die linkse mensen. Zelfs kinderen zijn niet veilig voor ze.

14 reacties

Opgeslagen onder Lekker spinnen met ...

14 Reacties op “Cito toets openbaar?

  1. vanhetgoor

    Schoolkeuze voor de kinderen is heel simpel. Het is in mijn geval ver fietsen maar ik weet dat het goed is. Het maakt niet uit of de kinderen vier keer per dag het spoor moeten oversteken. Halen en brengen is prima. De school waar ik vroeger naar toe ging was goed. Hoe zou het met Juf Hoeksta gaan? Elke maandag kwam zij met de eerste trein uit Sneek waar haar ouders woonden. Het weekend ging zij naar huis. Daarom kwam zij elke maandag iets later, het kon niet anders. Maar de spoorwegen hadden beloofd om het volgend jaar een sneltrein te laten stoppen in Harderwijk. De stoptrein deed er net iets te lang over voor haar om op tijd op school te zijn.

    Mijn oude schoolgebouw staat er niet meer. Het houten schooltje is gesloopt. Er is een nieuw stenen gebouw gekomen op een iets andere plaats. Er zijn fusies geweest, juffrouws en Meesters gepensioneerd. Op de plaats waar mijn oude school stond staat nu een Marokkaanse moskee, vroeger leerde men op die zelfde plaats wat liefde en respect was, tegenwoordig leert men op die plaats hoe men moet haten en dat joden apen en varkens zijn. Vroeger was er een schoolplein en een fietsenhok, nu is er een parkeerplaats voor 150 auto’s en er staat een twee meter hoog hek omheen, “Arbeit Macht Frei” moet ik steeds denken. Waarom weet ik eigenlijk niet, er is geen geul voor het joodse bloed en uit de minaret zijn nog geen homo’s naar beneden geworpen. Toch is het teleurstellend om er langs te moeten, de plaats met zoveel blijde herinneringen te zien verworden tot een tempel van haat. Het stadsbestuur zou ter verantwoording moeten worden geroepen omdat ze hier aan hebben meegewerkt. De wereld is eigenlijk een klotezooi!

    De Cito-toets is niet belangrijk, zoek eerder uit of de juffrouw elke weekend haar ouders bezoekt! Toen ik de school verliet kon ik niet foutloos schrijven! Logica is belangrijker en respect. Zeg nu zelf er zijn op de wereld tegenwoordig meer dan 600 miljoen mensen die denken dat er een soort boosaardig varken bestaat dat hen na de dood zal oordelen als zij niet in het heden joden de strot afsnijden en 5% van hun inkomen naar de moskee komen brengen. Mensen kunnen niet nadenken. Van hoog tot laag en van links tot rechts wordt er maar gemarchandeerd en vergoelijkt. De wereld is verdorven geworden, omdat mensen niet kunnen nadenken. Ik denk niet dat de Cito-toets daar iets aan kan veranderen. Men moet zijn hart volgen, overal waar men plaats geeft aan haat, overal waar er geen respect is en geen gelijkwaardigheid, daar is het geen goede plaats voor kinderen. Het maakt niet uit of je goed kunt rekenen, als iemand maar kan delen, dan is het voldoende.

  2. Colt

    De Cito-toets. Fijn dat hij er voor me was. Gaf me een bullshit advies, een nare schooltijd gehad omdat alles te simpel was. Vervolgens blijft dat advies doordreunen tot na de middelbare school en volg je een opleiding ver onder je niveau. Na een boel ellende eindelijk je leven op orde en een baan naar je kunnen.
    Nee hoor, die Cito-toets is echt representatief en belangrijk.

    Daarnaast krijg je dezelfde onzin als je hier in ons dorp zag: één school met het predicaat “zwak” omdat dat de enige school was die ALLE kinderen aannam. De rest weerde actief kinderen van minderheden en met een taalachterstand. DAT is wat er mis is met het onderwijs in nederland.
    Niet de leraren, niet het niveau, maar dat domme rechtse concurrentiebeding op plekken waar het niet thuis hoort.

    “Een kind op een ‘diverse’ school zetten betekent dat de leerprestaties met sprongen achteruit gaan. Dat zeg ik niet, dat zegt een prof uit Maastricht. Of een ex-politica. ”
    Wat is het nou? Een prof of een ex-politica?
    Mijn dochter heeft er anders totaal geen last van op een diverse school te zitten. De school is zelfs actief bezig om ieder kind te benaderen naar het eigen niveau. Dat betekent dat mijn dochter enorm floreert. Anders dan bij één van die andere scholen in het dorp waar alleen ‘slimme’ kinderen zitten en het algemeen niveau juist zakt door de generaliserende aanpak.

    Er bestaat namelijk ook nog zoiets als faalangst en andere ‘aandoeningen’ waardoor kinderen niet een representatieve score halen. Maar daar had jij natuurlijk geen last van. Jou kwam vast altijd alles aanwaaien.

    Door citi-scores actief bekend te maken ga je er indirect voor zorgen dat het onderwijs voor die kinderen die het het hardst nodig hebben, steeds slechter wordt of gewoon ophoudt te bestaan.
    Kunnen ze mooi aan het werk, maar dat is iets wat rechts graag wil, de kinderarbeid terug…lekker goedkoop!

    Als iets slecht is voor het niveau van het onderwijs, dan is het wel het bekendmaken van de Cito-scores.

  3. Burro

    @Richard; Twee tips en een advies.
    1e. Oriënteer je op datgene wat de Cito-toets is.
    2e. Realiseer je dat kwaliteit van scholen dus niet te meten is met deze toets. De Cito zegt dit overigens ook zelf!
    En het advies: Haal dit blog zo snel mogelijk weg. Je komt namelijk zo over alsof je dom zou zijn. En dat wil je toch niet?

  4. Arjan Fernhout

    Dank je voor het voorbeeld. Knap dictatoriaal van de staatssecretaris om te proberen dit door te voeren terwijl 90% van de schoolbesturen zegt dat het misleidend is. Maar van de kant van neoconservatief/neoliberaal is dat altijd al zo geweest. Reagan ontsloeg in de jaren ’80 tot verbijstering van velen 12000 luchtverkeerleiders die staakten o.l.v. PATCO nadat zijn sommatie om binnen 48 uur weer aan het werk te gaan, omdat zij in overheidsdienst werkten, niet werd opgevolgd. Onder een column van Rob van Wijk in Trouw schreef ik gisteren het volgende: — De crisis in de eurozone is vervat in de financiële crisis van 2008 die voorkwam uit een ideologie gebaseerd op hyper-individualisme en houdt ons vast in de oude wereld. Paradoxaal genoeg spiegelt het collectivisme. Het dictatoriale aspect lost men niet op met een referendum. — En dat zeg ik als gematigd kapitalist. Ik heb nog 4 links gegeven naar zwaargewichten (Simon Wren-Lewis, Paul de Grauwe, William Black) waar men dat terug kan vinden.

    Om de woorden van @Burro te ondersteunen: mijn oudste dochter kon na haar afstuderen direct aan de slag bij een groot internationaal advocatenkantoor (banking). In haar klas – stadje, rustige wijk, 95% blank, niet arm, maar iets te eenvoudig – nog twee uitschieters, nog twee naar havo en rest naar vmbo. Leraren merendeels snelle mensen uit randstad die van de natuur hielden. Ook met mijn andere kinderen geen problemen – en bij één van de twee was dat een prestatie. Als “workunit” – dit even in de ideologie van de staatssecretaris – scoorde de school volgens de leer onder de norm. Allemaal waanzin. Maar er zijn altijd wel apparatsjiks zoals ”follow the leader” Richard die het verder dragen. Contraproductief, Richie.. As usual.

  5. Twee punten:
    1) Het argument dat een cito score maar een beperkte maat is van de capaciteiten van een kind kan best waar zijn. Dat weet ik niet. Maar voor een klas als geheel geeft het een goed beeld. Individuele scores lopen tussen de 501 en de 550, met een landelijk gemiddelde van 536. De standaard deviatie is zo ronde de 5. Voor een klas van 25 is dan de standaard deviatie 1. Statistisch gezien is het zeer onwaarschijnlijk dat een klas die 530 scoort toch eigenlijk 540 moet scoren. Dan is het realistischer om de oudejaarsloterij te winnen -5 jaar op rij.

    En het argument dat de school gaat rommelen met de test -slechte leerlingen laten zitten of niet testen etc- geldt voor alle scholen. Daarbij zijn ouders niet gek: Scholen die er met de pet naar gooien vallen snel genoeg oor de mand.

    Conclusie: Om de schoolprestaties en de leerlingenpopulatie te meten is de cito score helemaal zo slecht nog niet.

    2) Tweede punt is dat vrijheid betekent dat je niet voor een ander gaat bepalen wat die wel of niet mag weten. Wie ben jij om te bepalen wat andere mensen moeten denken of doen? Wie geeft jou het recht om informatie geheim te houden omdat jij vindt dat die informatie ‘verkeerd’ is?

    D’r lopen hier heel wat dictatortjes-in-dop rond zo te horen.

    • Colt

      “En het argument dat de school gaat rommelen met de test -slechte leerlingen laten zitten of niet testen etc- geldt voor alle scholen. Daarbij zijn ouders niet gek: Scholen die er met de pet naar gooien vallen snel genoeg oor de mand.”
      Denk je dat? Hoe transparant is die cito-score? Het betreft nog steeds een gemiddelde. Verder wordt niet bekend gemaakt hoeveel kinderen zijn getest. Ook is er nog steeds de kwestie van scholen die actief kinderen met achterstanden weren. Een zeer slechte zaak voor de kinderen en voor de scholen. Als jij een school hebt met een hoge cito-score die hem nog iets omhoog krikt om de ‘slechtste’ leerlingen niet te laten testen, terwijl een andere school met dezelfde score en een eerlijk testbeleid dus slechter lijkt, maar in werkelijkheid niet is.
      Nog erger wordt het voor scholen met een toch al lagere score (omdat die wél alle leerlingen aannemen, ongeacht de achterstand) en een eerlijk testbeleid.

      Ouders zijn niet gek en zullen, met een vals gevoel van vertrouwen, toch voor de school met de hoogste score gaan, ondanks het verkeerde beeld dat de school van zichzelf schetst.

      “Conclusie: Om de schoolprestaties en de leerlingenpopulatie te meten is de cito score helemaal zo slecht nog niet.”
      Om leerlingen individueel te testen is op zijn minst dubieus, maar goed, daar valt nog over te twisten. Wat wel kwalijk is is een school afrekenen op een vals gemiddelde. Aangezien alles tegenwoordig winst moet maken, zo ook scholen, zal er zeker actief beleid worden gevoerd om de cito-scores zo hoog mogelijk te krijgen. Een vals beeld dus. Concurrentie? Ja, op basis van valse resultaten.

      “2) Tweede punt is dat vrijheid betekent dat je niet voor een ander gaat bepalen wat die wel of niet mag weten. Wie ben jij om te bepalen wat andere mensen moeten denken of doen? Wie geeft jou het recht om informatie geheim te houden omdat jij vindt dat die informatie ‘verkeerd’ is?”
      Ehm, recht op privacy? Wie ben jij dat jij gaat bepalen dat jij iets van mij mag weten? Vrijheid is dat niet iedereen weet wat ik doe, waar ik ben en wanneer ik iets doe. Als jij echt zo’n totalitaire staat wil was je in de USSR prima op je plaats geweest. Meer dan ik als socialist. Big brother kan m’n rug op!
      Het is trouwens geen kwestie van ‘ik vind die informatie verkeerd’, het is een kwestie van ‘die informatie is misleidend en zou niet moeten’. Wil je het weten? Zou kunnen, maar het is de grootste onzin ooit!

      “D’r lopen hier heel wat dictatortjes-in-dop rond zo te horen.”
      Zegt de aanhanger van een totalitaire big brother. De echte dictator-in de-dop ben jij, beste Richard. Je wilt bepalen wat wij denken en doen, maar andersom speel je de ‘het is mijn recht om’-kaart. De rechtse dubbele moraal komt weer de hoek om kijken.

    • Arjan Fernhout

      Ach, Richie, ”marktwerking” heeft al zoveel individueel en logisch oorspronkelijk denken weggespoeld. Dus ik neem je niets kwalijk. In mijn jeugd had de meester te veel autoriteit. Dat verdisconteerde zich naar ouders in “zie je nu wel” – reacties en nog meer autoritarisme in het gezin. Hoeveel talent daardoor verloren is gegaan weet ik niet, maar ik heb nogal wat mannen gekend die via een “omweg” tóch carrière hebben gemaakt. Tussen toen en nu is veel gebeurd. Bij de uitslag van de Citotoets van mijn zoon kwam het er op neer dat “havo haalbaar moest zijn.” Toen ik daarop reageerde dat ik zoiets wel verwacht had, werd er aan de andere kant van de tafel een zucht van opluchting geslaakt. Men had zich op protesten voorbereid. Waar het op neerkomt is dat de autoriteit van de leraar (en van de agent en – in mindere mate – de arts) bij overheid en publiek sterk is afgenomen. Bij de arts is dat vooral de overheid. Toen ik bij een arts iets mompelde over “governmentality” – zeker jou kan ik aanraden dit bij wiki even op te zoeken – en deze vroeg wat ik bedoelde, zei hij bij mijn uitleg bij het woord overheid: “Noem het maar gewoon communisme. Ons wordt overigens verweten dat wij macht willen.” Hoe die Citotoets werkt moet je maar aan Burro vragen. Het kan i.i.g. niet herleid worden tot een bedrijfsresultaat van een school c.q. een rijbewijs voor het kind. En uiteraard zal die openbaarheid bij veel ouders uitmonden in nog meer opmerkingen dat het niet aan hun kind ligt, maar aan de school. Lees eens een boek. “Bint” van F. Bordewijk bijvoorbeeld. Nee, niet de samenvatting op internet lezen! Het boek lezen!

  6. Pingback: Cito scores openbaar | The Logic Free Zone

  7. Pingback: Islamitische basisscholen de beste die er zijn? | The Logic Free Zone

Kom maar door!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.