Dikke Stewardessen: Wat kost dat?


Stewardess

De Vraag

Wie regelmatig vliegt ziet het meteen: de stewardessen van de KLM zijn de dikste ter wereld. Rolletje hier, kwabbetje daar en buikje geen bezwaar. Wiebelend en waggelend rollen ze door het gangpad. “Wilt u nog een kopje koffie?” terwijl de onderkinnen heen en weer schudden.

Tegelijkertijd moet iedereen die maar een kilo’tje teveel in zijn tas heeft flink dokken. En als je er wat van zegt: “Dat zijn de regels meneer. Voor de climate change weet u wel. U bent toch ook voor het milieu?”

Wat zou dat nou kosten, zo’n gezellige kluitje kamerolifantjes en nijlpaarden in je vliegtuig?

De Analyse

Een Boeing 747-400 gebruikt 45 l per km met een gemiddeld gewicht van 178 ton. Dat komt neer op een verbruik van 0.000252 l/km/kg.

Een gemiddelde stewardess vliegt -dikke duim schatting- 1/3de van de tijd, 8 uur per dag met 600 km per uur. Jaarlijks dus bijna 600.000 km. Stel dat een stewardess 10 kilo te zwaar is. Dan komt dat op een jaarlijks extra brandstofverbruik per dikfoepje van 0.000252*600.000*10 = 1500 liter kerosine.

Conclusie

Met 8700 te dikke stewardessen in dienst verstookt de KLM 13 kubieke meter kerosine te veel.

Nog een kopje thee voor meneer? Koekje erbij?

4 reacties

Opgeslagen onder Vrijheid

4 Reacties op “Dikke Stewardessen: Wat kost dat?

  1. Colt

    Reken nou eens uit wat dit soort berekeningen op internet kosten aan brandstoffen en energie?

    ;p

  2. Arjan Fernhout

    Juist om die reden is de KLM in zee gegaan met Air France. Franse stewardessen wegen namelijk 10 kilo te weinig…woehaha. Pakweg 60 kg op 178 ton = 0,03%. Zo’n getal is misschien interessant voor geldhandelaren bij grote banken, maar niet voor ergonomen bij vliegtuigmaatschappijen. (ken zo iemand, een wiskundig ingenieur, maar die krijg ik hiermee niet aan het lachen; die kent genoeg mensen die niet logaritmisch kunnen denken).

  3. Boeing

    Aangezien dit nogal een vreemde benadering is, wilde ik eigenlijk niet reageren, maar de aannames zijn eveneens zeer vreemd.
    45 liter per km!!!!!
    Stel even dat een 747-400 900 km per uur vliegt en een vlucht maakt van 10 uur.
    45 x 900 x 10 = 405.000 liter. In de luchtvaart zijn de liters niet belangrijk, maar wel het gewicht. Het soortelijk gewicht van kerosine is ongeveer 0.8 kg/l. Deze 405.000 liter wegen dus 324.000 kg. Het maximum startgewicht van een 747-400 is 396 ton. Het LEEG gewicht (zonder bemanning, passagiers, vracht en brandstof) is inderdaad 178 ton maar meestal nog wat hoger. Dat gaat dus niet lukken, dus stoppen we meteen maar met de luchtvaart……..
    Ergo de berekening klopt niet!

    Een nu de ware getallen:
    14 liter per km (zie Boeing site)
    Neem een 747 die met maximaal start gewicht start, namelijk 396 ton, 10 uur vliegt en land met zijn maximale landingsgewicht van 285,8 ton. Dat geeft een gemiddelde gewicht van 340,9 ton.
    Dan komt het verbruik uit op 0,00004107 l/km/kg.
    Dat is dan toch wel een heel ander getal.
    Verder hoeven we het niet te vergelijken……..

  4. Pingback: Dom gezwatel: ‘Puur Nederlandse bedrijven worden gewoon niet meer beschermd’ | The Logic Free Zone

Kom maar door!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.